Supermoderator
|
|
Reg.datum: Jun 2005
|
|
Supermoderator
Reg.datum: Jun 2005
|
Tja, nu har man roat sig med att läsa avtalen och det jag skrev förut stämmer vad gäller årsavgiften och man säger dessutom rakt ut att man inte vill ha små ombud utan stora ombud som man kan jobba tillsammans med. Man tycker dessutom att en årsavgift på 12 000 är en blygsam summa, vilket jag inte alls håller med om.
Självklart, om man nu behövde pengarna, skulle man låtit bli att sänka årsavgifterna, eftersom det inte drabbar någon särskilt hårt om det kostar en tia mer eller så för domännamnet, men nu ör detta bara ett påtryckningsmedel för att slå ut ombud. Trevligt. Så kan man bara göra om man har ett monopol. Jag anser att domännamnshnateringen i landet omedelbart brode förstatligas (jag brukar annars säga tvärtom om allt annat, men här är det så flagrant beteende att man blir mörkrädd).
Man har inte heller ändrat i det slutliga förslaget så nu kan man bötfällas, förlåt vitesföreläggas, för fel som man begår, helt enligt IIS godtycke. Helt horribelt. Man informeras också om möjligheten med subombud, men vilket ombud vid sunda vätskor vill ha ett subombud eftersom man blir ansvarig för subombudens hantering (och kan få vite eller bli avstängd/uppsagd).
Jag har aldrig under alla år jag läst avtal sett ett mer ensidigt avtal - ombuden har inga rättigheter och IIS gör som de vill, utan insyn och utan möjlighet för ombuden att klaga (gnälla kanske man kan göra, om man törs, men klaga går inte).
Helt horribelt. IIS i ett nötskal.