Citat:
Originally posted by gabriel@Mar 20 2004, 11:38
jag tror du blandar ihop tcp protokol och exempelvis http protokol...
för det spelar ju ingen roll för hastigheten om båda börjar ladda ner samma fil samtidigt utan du får ju se till att dom börjar på olika ställen för att det skall fungera...
|
Näe... Http, Ftp, p2p... alla dessa protokollen baseras på TCP/IP protokollet.
När vi snackar om http, ftp osv. så är vi inne på applications nivå, där de måste finnas en server och en klient som stödjer de gemensamma protokollet...
Jag pratar om renodlat TCP/IP, grunden för alla "överliggande" protokoll, själva överföringen från nätverkskort till nätverkskort.
Om båda IP adresserna laddarn ner samma fil från 1% till 100% så vinner man såklart ingen hastighet på de... men som jag förklarade tidigare så kan man med hjälp av "resume-funktionen" som Marcus så fint påpekade, och som i de flesta fall är möjligt om man inte valt att stänga av funktionen (med obegripligt skäl), välja att visa för servern vilka paket du har å vilka du behöver.
De ja försökte förklara förut, missuppfattades tror jag:
För att vinna på att ladda ner med 5 IP adresser så måste man självklart ladda ner olika delar, samtidigt. Så långt e alla med.
För att göra detta kan vi ta ett praktiskt exempel med olika tids-steg på en extremt liten fil som endast blir 10st paket.
Steg 1
Tid 00:01: IP nr 1 laddar ner paket nr1
Tid 00:01: IP nr 2 hoppar över paket nr1 samtidigt som den laddar ner paket nr2
Tid 00:01: IP nr 3 hoppar över paket nr1 och 2 samtidigt som den laddar ner paket nr3
Tid 00:01: IP nr 4 hoppar över paket nr1, 2 och 3 samtidigt som den laddar ner paket nr4
Tid 00:01: IP nr 5 hoppar över paket nr1, 2, 3 och 4 samtidigt som den laddar ner paket nr5
Steg 2
Tid 00:02: IP nr 1 laddar ner paket nr6
Tid 00:02: IP nr 2 hoppar över paket nr6 samtidigt som den laddar ner paket nr7
Tid 00:02: IP nr 3 hoppar över paket nr6 och 7 samtidigt som den laddar ner paket nr8
Tid 00:02: IP nr 4 hoppar över paket nr6, 7 och 8 samtidigt som den laddar ner paket nr9
Tid 00:02: IP nr 5 hoppar över paket nr6, 7, 8 och 9 samtidigt som den laddar ner paket nr10
...så har vi laddat ner 10 paket i 2 steg... som för en IP adress skulle ta de i 10 steg, detta kallas i fackliga termer för "elefantgång" (fråga mig inte varför, heh)
Där ja skriver "hoppar över paket" så väljer helt enkelt WinRoute att avvisa paketet.