Visa ett inlägg
Oläst 2006-09-27, 11:25 #6
mikli850 mikli850 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2006
mikli850 mikli850 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2006
Pratade nyss med skatteverket och det finns två sidor av donations/gåvo grejjen.

1. Ett företag vill ge gåva till välgörenhet
2. Ett företag/organisation tar emot en gåva.

1.
Om ett företag vill ge gåva så finns det 1 ev 2 sätt att göra det.
Det första och vanligaste är sponsring. Det innebär att du betalar en summa till ex en ideell förening. Men för att det ska vara avdragsgillt så måste du få något tillbaka. Om jag betalar en fotbollsförening och de ger mig tillbaka motsvarande värde i form av reklam, godwill, matchbiljetter då är det ok. Men om jag betalar 200000kr och får en biljett så är det inte ok. Skatteverket bestämmer alltså själva om du får tillräckligt tillbaka för att det ska få räknas som vilken kostnad som helst. Att sponsra och få reklam borde motsvara samma reklam som om jag köper reklamplats i TV4 gissar jag. De tar beslut utifrån enskilda fall.

Det andra sättet kan ni läsa om i följande artikel:
http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_13352410.asp
Jag vet inte om det blivit praxis än, men gäller då att den vinst man tar ut som aktieägare direkt kan skänkas till välgörande ändamål och man slipper då skatten på den vinsten. Det har ju då inte något med företaget att göra egentligen utan är en handling som aktieägare (om det nu inte är samma person).

2.
När företag/organisation tar emot en gåva så beror det på företaget om det ska beskattas eller inte. Är det röda korset så behöver det inte skattas, men är det ett vanligt företag så räknas det som vilken inkomst som helst. Finns säkert undantag, men de är säkert få. Ta ex med en gratissite, som ett gratis community. På sidan så finns en paypal-donate knapp. Alla får använda siten och man får inga fördelar om man donerar, men ändå så ska man enligt skatteverket räkna donationerna som intäckter att mätas mot de kostnader man har för verksamheten. Tror det är svårt att komma undan detta om man ska vara helt ärlig och spela efter skatteverkets regler. Om jag har en site, där det enda innehållet är en donate-knapp, och ingen annan information, då kanske skatteverket skulle låta mig vara ifred. Men frågan är hur mycket pengar man skulle få då?
mikli850 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat