Visa ett inlägg
Oläst 2004-03-18, 19:55 #11
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
Marcuss avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Just satsningarna med Centrino-processorerna är ju ett steg i rätt riktning för att få ökad batteritid osv.

Köper man en IBM så är ofta prislappen över genomsnittet men man betalar en hel del för kvalitén (har väldigt sällan under mina år varit med om att en bärbar från IBM haft "lågpris-fel" som många andra tillverkare har). Med "lågpris-fel" menar jag t.ex. trasiga tangentbord, problem med ljudkort/högtalare osv. Problemet med de minsta bärbara från IBM är just att de "saknar" en hel del portar då den inte är kopplad till docka. Men även dockan brukar sakna en del "intressanta" portar hos de minsta modellerna. Kan alltså t.ex. vara så att du får koppla in vissa sladdar direkt i datorn trots att den sitter i dockan (för att undvika dubbla portar). Vissa användare som växlar mycket mellan att ha datorn idockad och är ute och springer med den kan nog uppleva det som ett problem.

Dell har för övrigt också väldigt kvalitativa bärbara enligt mina erfarenheter. Oftast relativt bra batteritid och även möjlighet att t.ex. byta ut CD-/diskett-enheten mot ett extra batteri. Då ökar naturligtvis vikten en del men som sagt gäller ju att göra rätta avvägningar efter vilket behov du har.

Har själv utöver de jag talat om ovan också en Compaq (Presario) vilken jag är mycket nöjd med även om den inte är av minsta slaget tack vare den stora monitorn. Compaq Evo verkar dock relativt bra men har nog vad jag förstått inte lika lång batteritid som vissa andra modeller erbjuder. Däremot finns ju möjligheter att koppla till extra-batterier till dessa i form av en slags "batteristav" som fästs längs med datorn i närheten av där dockningslisten ansluts.

De senaste datorerna med Centrino mobility-processorerna är väl också av den standard så de vanligtvis har inbyggda trådlösa nätverkskort i exempelvis skärmen (dvs typ antenn utefter "monitorramen").

Att datorn bör kunna köra SQL och webbserver sätter ändå ganska låga prestandakrav, lite beroende på vilken belastning den ska klara självklart.

Bluetooth vet jag inte hur det finns möjlighet till att få inbyggt men annars finns ju en hel drös olika PC-card-varianter och även för USB2.0.

Annan konfiguration som varierar är ju antalet platser för PCMCIA (PC-card), antal USB-portar (antingen USB 1.0 el. 2.0), döda pixlar-garanti, svideo-port el ej osv..

Bästa är nog att tänka efter vad du absolut vill ha ut av din dator och sedan se vilka olika alternativ som finns som kan tillmötesgå det och sedan att köpa den mest prisvärda.

Acer har väl förresten för övrigt ganska smidiga globala serviceavtal som kanske kan vara intressanta. Men som sagt, är nog helt upp till dig att skapa dig en egen uppfattning för att göra ett så bra köp som möjligt.
__________________
[ Finanstips.se | Riktnummer.se | Väderlek.se | 3W.se | WWWW.se ]
. [ Marbella.se | ValutaGraf.se | Virusprogram.se | Malta Bolag.se | Växlingskontor.se ] .
Marcus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat