Känns att det som vanligt bara pratas om prestanda istället för batteritid som man egentligen borde bry sig om. Jag har också tittat efter en bärbar men blir less då det bara pratas om prestanda hela tiden. När kommer det en bärbar serie med 8h+ i drifttid, det är
det jag är intresserad av. Dagens datorer har nog med prestanda för att klara av det mesta och man köper ju inte en bärbar för att sitta å spela.
Jag tycker att denna från IBM låter intressant, äntligen bra drifttid.
Citat:
Originally posted by Datormagazin@ Nr. 3 2004
IBM släpper företagets lättaste bärbara hittills. IBM THinkPad X40 väger bara lite över ett kilo. Datorn är inte bara 450 gram lättare än föregångaren X31, utan även 20 procent mindre till formatet.
ThinkPad X40 är utrustad med en skärm på 12,1 tum, 256 eller 512 megabytes internminne och 40 gigabyte hårddisk. Processorn är Intels Pentium 4 på 1 gigahertz. Datorn har inbyggt stöd för WLAN (med stöd för 802.11a/b/g-standarden beroende på konfiguration), Bluetooth, USB 2.0 och MemoryStick. Eftersom X40 är så pass tunn finns det inte plats för en inbyggd DVD/CD-brännare, det får man koppla in externt.
ThinkPad X40 är utrustad med funktioner för snabb återhämtning av information och användaren kan med en enda knapptryckning åtgärna en rad vanliga PC-progrm, inklusive återställning efter virus eller försvunna systemfiler. X40 innehåller även ett nytt verktyg som gör det möjligt att återställa program och sparade filer, även om operativsystemet inte fungerar.
Precis som ThinkPad T41 och R50 innehåller X40 Active Protection System, en lösning som kan jämföras med en krockkudde i en bil. Det handlar om en säkerhetsmekanism som skyddar hårddisken om datorn exempelvis faller ner på golvet. Enligt IBM har batteriet i X40 en drifttid på 7,5 timmar. ThinkPad X40 kostar 24650 kronor inklusive moms.
www.pc.ibm.com/europe/think/en/index.html
|