Klarade millennium-buggen
|
|
Reg.datum: May 2006
|
|
Klarade millennium-buggen
Reg.datum: May 2006
|
Nu har jag kollat i boka..
och så här ligger det till:
Upphovsrätts lagens verkshöjd uppnås rätt snabbt. Redan själva annonstexten, beskrivningen av varan som annonsören totat ihop, borde nå verkshöjd i de flesta fall. En bild gör det alltid. Obervera att upphovsrätten stannar kvar hos annonsförfatten som alltså skulle kunna föra talan mot den som kopierar hans annonstext.
Kataloger är skyddade dels via regeln om katalogskydd i upphovsrättslagen som ger 10 års skydd, dels genom EU:s databasdirektiv som ger skydd i 15 år. Där kommer aktiekurserna och tv-tabåerna in.
Även skyddade verk (kataloginnehåll, annonser med mera) får citeras om det sker i enlighet med god sed. Vad som är god sed avgörs i förhållande till vad som är brukligt inom det området. Citaten måste dessutom vara korta i i förhållande till den egna framställningen.
slutsatser: Beskrivande text i Tv-tablåer eller annonser uppnår verkshöjd i de allra flesta fall och är sålunda skyddade redan där.
Eventuella fotografier är alltid skyddade.
TV-tablån, listan på annonser, telefonkatalogen, börskurserna är dessutom skyddade av katalogskyddet eller databasdirektivet, antagligen båda två.
Man får citera enstaka tv-recensioner, börskurser, annonser, telefonnummer om det är en mindre del av sammanhanget och det överenstämmer med vad som är brukligt. Rippar jag en tv-tablå rakt av, eller plockar jag ihop en sida med Tv-tablåer från olika håll så kommer jag ha svårt att klara en upphovsrättstvist.
Men om jag skriver en filmrecension och nämner att filmen ifråga kommer på TV då och då är det ett riktigt sätt att citera en upphovsrättsskyddad uppgift.
|