Citat:
Originally posted by grazzy@Sep 20 2006, 00:01
Gamla gnälliga flerbarnsfädrer som jobbar som webbutvecklare har väl förhoppningsvis en fru som tjänar lite slantar också. Vad i argumentet "staten har inte ansvar för din privata ekonomi" är det som inte är faktaunderbyggt? Att jag förespråkar en politik som inte är din? Det måste vara jobbigt att visa sig ute efter valet ...
Citat:
Förklara vad du egentligen menar med "plocka ut 14k i månaden i 3 månader utan att lyfta ett finger" och "Mao kan du vara arbetslös i runt 2-3 månader per år utan att du går back totalt.". Sen så undrar jag hur du finansierar dina studier och om du tycker att USA har ett bra skolsystem för högre utbildning än grundskola.
|
Jag menar vad det låter som, om man går på akassa så jobbar man inte. Jag vet många som växelvis har jobbat ett år eller ett och ett halvt, sedan gått på akassa medans de har gjort något trevligt, rest eller så som det så fint heter "sökt jobb utomlands" nuförtiden. Vad jag menar med att man kan vara arbetslös i 2-3 månader är att du påpekade att man förlorar "tusenlappar" (närmare 1 tusenlapp än 2) på vilket jag kontrade med att du då måste vara arbetslös ca 2-3 månader per år för att det skall börja märkas. 2% i skattesänkning ger 5000 .. det är rätt många månader du då måste gå arbetslös för att äta upp den vinsten.
|
1. Snyggt och sakligt argument om flerbarnfädrer - du läser inte retorik iallafall. Du har möjligtvis helt felaktiga fakta som du använt för staten har absolut ett ansvar för min privata ekonomi eftersom jag har betalat för det genom arbetsgivaravgiften, ta en titt vad som ingår i den, och genom akasseavgift. Skulle du tolerera att ett försäkringsbolag som du köpt en inkomstförsäkring av helt plötsligt väljer att radikalt göra om den utan att du ens kan få tillbaka de pengar du betalat in eller ens ha rätt att avsluta försäkringen? Jag tar gärna och lägger ned akassan men då ska jag ha tillbaka alla pengar som betalats in av mig och mina arbetsgivare och det med ränta.
2. Att folk missbrukar ett försäkringssystem betyder inte att man ska sänka ersättningarna utan se över kraven för inträde och kontrollerna för utbetalning.