Visa ett inlägg
Oläst 2006-09-16, 04:12 #17
kullervos avatar
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2003
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
kullervos avatar

Reg.datum: Dec 2003
Citat:
Originally posted by iXam@Sep 15 2006, 18:24
Att köpa begagnad "exotisk" hårdvara och köra affärskritiska databaser på tycker inte jag är en större hit. Vad händer _när_ den går sönder? Kör man däremot replikering och SMART programmering kommer man riktigt långt med vanliga PC-servrar som går att köpa snabbt och billigt.
OT

Vad snackar du om? Vad är det för exotiskt med en Sun Fire-burkar? Jag har egentligen noll erfarenhet av Sun-maskiner, men jag kan upplysa dig lite lätt om hur servrar av bättre sort (Alpha, Sparc, PPC, HP-PA, Itanium etc.) hanterar trasig hårdvara. Kan inte lova att följande gäller för alla nämda arkitekturer. Om det blir för mycket fel i en minnesmodul offline:as den. Om en CPU-pajar så offlineas den. Om någon IO-enhet pajar så behöver inte det vara hela världen (till skillnad mot en kernel panic á la Linux). Om någon t.ex. kortsluter en PCI-buss så är det nog inte heller hela världen. Vill man stoppa i minne, byta ut eller lägga till CPU:er osv så är det bara att offlina det aktuella magasinet och byta ut eller stoppa i ett nytt. Har man dessutom schysst garanti och eventuellt supportavtal så blir biffen fixad snabbt och smidigt vid fel. För övrigt är datorer med högra kvallitét byggda med ECC på de flesta bussar och minnen osv. just för att de ska vara driftsäkra. Man köper inte en burk för kanske flera miljoner om den är så opålitlig att man måste ha en till bredvid som redundans.

Visst håller jag med dig om att det ofta är bättre att bygga en infrastruktur med många mindre burkar där tjänsterna som burkarna kör enkelt kan flyttas runt (gärna med automatik för failover). Det har jag inte sagt något om. Att det alltid är bra med billiga PC-servrar kan jag direkt sätta mig emot. Ibland har man högre krav på OS:et än vad som finns tillgängligt för PC. Ibland har man höga krav på kvalitéten på burkarna och ibland är det billigt som gäller. Sånt varierar ju faktiskt.
kullervo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat