Ja, så blir det ju när uppdateringarna sker asynkront. Att köra synkron medför massor av andra tekniska nackdelar (för att inte tala om ekonomiska vad jag vet). En enkel lösning är att köra alla select mot mastern en viss tid efter att klienten gjort en ändring i databasen. Men visst, det är mycket mer bekvämt att skaffa en feting-feting-burk och bara köra en db-server (jag säger inte att det är rätt). Begagnade fin-maskiner såsom Sun Enterprise/Fire servrar behöver inte kosta mycket. Det har legat en välutrustad Fire 6800 med 20 st. 900MHz CPU:er, 40GiB RAM på Ebay länge för $16k. Det är inte direkt ont om den typen av maskiner på andrahandsmarknaden men ofta är priset mycket högre. Har man en sån "behöver" man inte oroa sig för redundans av hårdvara på samma vis som om man kör PC-servrar som knappt klarar av minsta hårdvarufel.
Flickr.com kör 25k transaktioner per sekund (enligt deras product case på
www.mysql.com) men en vanlig MySQL-replikerings-lösning. Jag antar att dom menar antal transaktioner + övriga SQL-frågor per sekund. Iofs har Flickr prestandaproblem, men ändå.