|
Har WN som tidsfördriv
|
|
Reg.datum: Nov 2005
|
|
Har WN som tidsfördriv
Reg.datum: Nov 2005
|
Hej igen,
Tack för alla svar. Ska beskriva lite vad jag gjort:
Jag har följt era råd och använt bla Irfanview (bra program!) för att minska storleken på mina fyra stora bilder jag har på varje sida. De gick från 4*96kb till 3*4+1*16kb. Detta fungerade i teorin men två dagar senare hade jag 25 Gb, dvs en smärre ökning i bandbredd (än vad som hade varit förenligt med tidigare trafik). Det kan bero på mycket men är ändå mycket konstigt.
Jag la nyligen till det som zyko skrev:
<? ob_start("ob_gzhandler"); ?>
överst i ens html-dokument. Detta ska gzippa mina sidor från 12kb till 3kb enligt sidan som zyko skrev om. Återstår att se effekten av detta.
Jag har laddat ner min php-fil med Firefox och enligt den är related.php-sidan (den som laddas allra mest) på 25kb. Tycker mig minnas att sidan var 10 kb innan jag minskade bilderna men det måste vara inbillning. Kollade också via "Verktyg"/"Sidinfo" med Firefox och såg att sidan är på 5kb. Det låter mest troligt.
Ett "problem" är att min sida har ett ganska lättsurfat system som troligtvis inbjuder till att hoppa från en sida till en annan (skanna databasen) på kort tid. Detta är förstås något som jag ser som en trevlig funktion på sidan men jag försvårar det delvis nu genom att slänga upp en (ful) Adsense-annons där så man får scrolla lite. Den kan kanske inbringa tillräckligt med pengar för att balansera allt igen.
Så har jag löst det. Jag återkommer om nån vecka i den här tråden så får ni höra om det gått bra.
Tack för all hjälp, återigen!
|