Citat:
De framhöll i sitt resonemang att kontot fortfarande var gratis eftersom man krediteras avgiften. De avgifter de nämnde i samtalet stämde dock inte överrens med de fakturor ni har fått. 199 per "tjänst" och maxtak på 399 fick jag höra om jag kommer ihåg rätt.
|
Nu förstår jag inte vad som skulle krediteras, men jag fick i alla fall en faktura på 6 x 199 + moms.
Citat:
Om kontot är gratis eller inte när det ingår en sådan avgift kan ju debatteras, oavsett så måste ju alla inblandade inse att det bara är ett fult försök av mypay att dra in lite extra stålar / bli av med olönsamma kunder.
|
Jag nämnde också att det fortfarande står att det är gratis att skapa ett konto. Det låter konstigt, eftersom man inte registrerar sig för registreringens skull, utan att för att använda tjänster.
Nåja, det kan man vända och vrida på hur länge man vill. Faktum kvarstår att de kommer med ett beslut att ändra användarvillkoren, utan att väldigt många kunder fått ta ställning till dessa, och sedan helt sonika mjölka deras "icke aktiva" kunder på pengar. Det anser jag är väldigt oseriöst och ohederligt.
I samtalet med säljchefen sa jag (ungefär, inga exakta citat):
- "E-post är ingen säker kommunikationskanal och ni kan aldrig garantera eller bevisa att era kunder fått och tagit ställning till era ändrade användarvillkor. Varför inte skicka med vanligt post?"
- "Det skulle kosta för mycket om man skickade post till alla kunder...", fick jag veta.
Även om nu de kunde garantera att alla kunder fick och läste informationen om ändrade avtalsvillkor, så kan de väl inte ändra avtalet bara så där, enligt principen:
"Gör du inget aktivt val, så kommer en fet räkning" oavsett om man använder tjänsterna eller om de varit vilande (och aldrig använts) i 6 månader +.
Nej, hur man än ser på saken så är det väldigt fult av dem. Nu behöver jag inte den typen av tjänster längre, men jag skulle aldrig kunna tänka mig att använda deras igen. Jag kan inte och kommer aldrig kunna rekommendera MyPay efter detta. Så länge jag inte hör en hållbar resonemang, eller ursäkt från företaget.