Citat:
Originally posted by grazzy@Sep 14 2006, 14:56
Jag använder prototype på två sätt, delvis för att hämta strukturerad XML-data och delvis för att hämta JSON .. (dvs ren javascript).
Kod:
var updater = new Ajax.PeriodicalUpdater(
'mindiv',
'last_searches.php',
{
method: 'get'
}); * * *
last_searches.php spottar ur sig en lämplig bit htmlkod som prototype automatiskt lägger i diven mindiv. Objektet periodicalupdater är en överlagring från objektet Ajax som tar många olika argument och kan användas flera olika sätt (där perodicalupdater är ett).
Du kan såklart använda ett framework som gör hela jobbet åt dig, men jag har inte några bra erfarenheter av de php/ajax-frameworks som finns (även om jag såklart inte testat alla). Vill du absolut inte skriva javascriptskod så är inte prototype något för dig.
Min erfarenhet av Prototype är att det (förutom dubbeljobbat att koda för dem som kör utan javascript) så är det nästan enklare att koda med prototype än "vanlig php" eftersom php-sidan blir extremt simplifierad då den bara spottar ut ren data, prototype sköter datatransporten och det enda jag behöver göra är att skriva javascriptskod för att hantera utdatat från serverside. Designen är ju redan klar och ligger i min HTML. Allt jag behöver göra är att stoppa in datat på rätt ställe.
Och nej, det här svarar inte på om sajax är bra...
|
Tack,
ska kika lite mer på detta innan vi väljer spår för framtiden...
Någon med erfarenhet av sajax där ute??