Visa ett inlägg
Oläst 2006-09-14, 00:12 #97
hubberts avatar
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2004
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
hubberts avatar

Reg.datum: Dec 2004
Citat:
Om alla 6 miljarder människor på jorden förbrukade lika mycket energi som svensson skulle oljan vara slut för länge sedan.
Om alla 6 miljarder människor skulle förbruka lika mycket vatten som svensson skulle det inte finnas dricksvatten på jorden.
Om alla 6 miljarder människor skulle slänga lika mycket soppor som svensson skulle vi ha mer soppor än skogar.
För påstående 1: energi) Nej det stämmer inte för det beror på vilken energi som användas. Olja, ja då skulle det nog kanske stämma, men nu är olja inte det enda alternativet till energi, vilket jag tycker är klargjort i den här diskussionen.

För påstående 2: vatten) Där förstår jag inte alls vad du menar. Men om vi tar det så här då: Om jag här i Sverige förbrukar 1000 kbm vatten per dag så är det någon i en annan del av världen som blir lidande. Har jag då förstått dig rätt? Och om jag har gjort det så får du hemskt gärna utveckla den delen. Den utvecklingen om vattenförbrukning har jag tidigare frågat dig om, men du har inte velat förklara mer. Jag väntar...

För påstående 3: sopor) Det skulle innebära att svenssons land skulle vara överfyllt med sopor. Om du med svensson menar Sverige och västeuropa så kan inte jag påstå att jag tycker Sverige är överbelamrat med sopor. - Fast vad vet jag om det jag bor ju på landet?-

Jorden har inga problem att föda sex miljarder människor inte heller det dubbla antalet heller. Men att tro att utvecklingen skall gynnas av att skära ned och tvångsbeskatta energiproduktion är minst sagt lovligt naivt. Titta lite på hur de länder som ligger efter skall utvecklas istället för att fokusera på hur vi skall bestraffas.

(Är du säker på att du inte sitter i riksdagen? Anledningen till att jag frågar igen är att många där har, om vi säger så inte full kontakt med verkligheten)

Citat:
Editu tycker inte vi ska bygga samhället på olja, men du gör reklam för kampanjer som vill sänka bensinpriset. Du motsäger dig själv...
Nej absolut inte, tvärtom, jag vill bara se till att vårt samhälle och dess innevånare (ja de utanför storstäderna då) kan leva sitt liv på ett drägligt sätt tills det att de som bestämmer får tummarna ur arslet och statsar på etanol, elbilar, vattenkraft, satsar några av det statliga Vattenfalls miljardvinster på annan produktion.
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat