Visa ett inlägg
Oläst 2006-09-13, 22:36 #90
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
Tänk såhär; det finns 6 miljarder människor på jorden. Vi har en prognos på att i dagsläget har en sjättedel av dem optimistiskt sett använt runt hälften av jordens oljetillgångar på mindre än hundra år (med ditt nick så är du säkert medveten om vad hubbert peak står för). Känns det rimligt att en bråkdel av jordens befolkning skall använda olja för att kunna göra sådana saker som att åka till jobbet varje dag?

När du lägger fram argument som jobb, umgänge och fritid, så är det en självklarhet för mig att svara; ja, hon skall flytta eller byta jobb. Varför skall det vara en självklarhet att man skall kunna pendla till sitt jobb? Det finns väl absolut ingen som har lovat detta i någon helig skrift?

Verklighet är som så att vi kommer att skita i att flytta närmare våra jobb tills oljan tar slut eller det blir ekonomiskt ohållbart. Det känns OTROLIGT kortsiktigt att lyfta fram arbete, umgänge, fritid som ett argument för att sänka bensinpriset. Vi råkar ha turen/oturen att ha fötts in i de hundra år då vi har möjligheten att transportera oss på ett enkelt sätt. För inte särskilt länge sen ur ett större perspektiv hade det varit en omöjlighet att arbeta 4 mil bort.

I min idealvärld utnyttjar man inte överhuvudtaget fossila bränslen för så triviala saker som transporter. Det är såklart inte realistiskt att försöka föra fram de tankesätten i nuläget, men dina argument för oss snare bakåt i utvecklingen än framåt. Att binda upp sverige kring olja och bensin är det sämsta vi kan göra. Bygg nya järnvägar och kärnkraft/vind/sol-kraftverk för pengarna vi får in från bensinskatten.

Edit: det är 45 minuter ett håll + eventuella glapp i trafiken. Mina föräldrar har pendlat 2 timmar varje dag i hela sitt liv med tåg och spårvagn. De valde en plats att bo på utan att kompromissa bort möjligheten med relativ närhet till storstaden. Det är ett val man gör, min flickvän hade kunnat arbeta på närmare sjukhus om hon hade velat men valde orten där hon nu är eftersom hon råkar gilla avdelningen. Det är förövrigt lite pajkastningsvarning över "jag känner nån som pendlar längre än dig"-stilen.. inte för att jag är någon bättre kålsupare själv men ..

Edit2: fossila = icke förnybara.
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat