Visa ett inlägg
Oläst 2006-09-13, 16:10 #71
hubberts avatar
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2004
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
hubberts avatar

Reg.datum: Dec 2004
Citat:
Vattenkraften räcker inte för att försörja Sverige med el, och än mindre världen. Och hur driver man en bil med vattenkraft?
El produceras med vattenkraft. El kan driva bilar, gör det redan, men mer utveckling måste till där.

Resten av världen, det förstår jag inte riktigt - Skall vi i Sverige producera energi för dem också?
Olika länder har olika förutsättningar för inhemska engergikällor. Eller hade du tänkt dig en storskalig lösning för hela världen på en gång?
Så med andra ord skall vi inte göra någonting överhuvudtaget utan vänta tills alla länder enas om en lösning?

Att Sverige har en hög energiförbrukning ser jag inte problem med i sig. Vi har en hel del tung industri i landet, mer än i förhållande till jämförbara länder. Så vilka ländar skall vi jämföra oss med istället; Etiopien, Burma, Albanien, Kenya?
Fast det är ingen fara robertsson med skatten på el så kommer vi snart hamna där när industrin flyttar ut än mer.

Miljömupp, tja det är lite olika, min definition är något åt det här hållet
Citat:
Miljömuppar är de som säger sig värna om naturen, men sällan har riktigt koll på det de pratar om, utan tror på allt de hör som passar deras världsbild. Utveckling och tillväxt är i allmänhet av ondo och skall i största möjlig mån hindras av miljömuppar. Miljömuppen återfinns oftas i det politiska livet och drar nytta av de fördeler ett sådant liv ger som gratis taxi- och flygresor. Äger de bil är det i många fall bilar som inte är miljövänliga. Synsättet präglas av "att de här kan vi bättte än du, gör som vi säger åt dig att göra, inte som vi själva gör" *
Fast nu har ju en del miljöpartister själva börjat kalla sig miljömuppar så blir väl till att hitta ett nytt ord.

Edit fast själva ordet mupp kommer från TV-programmet mupparna/Sesame Street vilket var en samling rätt så komiska och löjliga figurer. Kom på att en förklaring kanske behövdes - För det var väl på 70-talet serien gick i svensk TV?
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat