Visa ett inlägg
Oläst 2006-09-13, 13:19 #72
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Apr 2005
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar

Reg.datum: Apr 2005
Jag läste tråden från början igen och fastnade vid ett av JonathanFranzes inlägg, som så tydligt klargör att IIS är helt fel ute - när dom inte ens kan identifiera vem dom själva är i en affärskedja...så är det ju närmast hopplöst.

Om denna ansträngning har för avsikt att skapa en kunnig ÅF-kedja, för att bla annat minska ÅF-support - så är ju knappast större avgifter, högre deposition, hot om avstängningar etc rätt väg att gå !

Varför inte i tidigt skede avkräva någon typ av kunskapscertifiering som bevis på kunskap istället för att stora rika (men totalt okunniga) ombud kan köpa sig en logotype till sin hemsida ? IIS borde anordna någon typ av grundläggande utbildning för en eller ett par personer per ombud med tentamen och först efter att ha uppnått godkänt bli erkänd som ombud. Det är ett sätt att säkerställa ett kunnigt ÅF-led !

Att sedan komma krypande med "Last resort registar" är ju också som att loska ÅF-ledet mitt i nyllet !
Och det där tramset med att inte konkurrera med ombuden så är ju detta omöjligt enligt följande räkneexempel (kostnaderna tagna från IIS hemsida:
Ett nytt ombud kan bli tvingade att betala(med deposition) 47 000 vid anmälan för att bli ombud, för att last resort registrar ska ligga i linje med det, så behöver de ta MINST 470:- per domän och det är väl inte troligt att de kommer att göra ?
Varför inte ta efter distributionskanaler som lyckats !? Tar du som Tillverkare/Distributör emot slutkundbeställningar så lägger du ut dessa till närliggande ÅF.

Jag håller med dig om att en decentralisering av .se är positiv, men på det sätt du beskriver IIS avsikt, så är det ju mer av en "trotsig 5-åring som ger bort godispåsen, men krampaktigt vägrar släppa taget"
Att sälja genom ÅF-kanal, men även sälja direkt är aldrig en bra lösning !
Antalet leads/orders per ÅF kan ju lätt regleras som motprestation på antalet inkommande ordrar från ombudet osv.

Jag anser att om nu registrars agerat bollplank och referenspunkt för fler än ett avtalsutkast, så har ni banne mig inte briljerat med kunskap och kompetens ! Jag hade hade förväntat mig en bättre lösning. Att halvera (eller mer) antalet ombud skapar inte ett kunnigare ÅF-led !

Och inte för att jag tror att denna förändring är helt avgörande för många, men ledet riskerar att tappa mycket kunniga och dugliga personer som väljer att tjäna pengar på andra saker och dom byts ut mot "McDonaldsförsäljare" i övre tonåren som råkat få jobb på en av de "stora".

Nej, NIC/IIS har alltid gjort ett fundamentalt misstag - de har öppet berättat för slutkunden vad ombuden har för priser, vilket har gjort att slutkunderna inte vill betala mer än detta - då känns det förbaskat plumt att visa upp ett räkneexempel som säger att ett ombud ska hosta upp 47 loppor för att få "ge" bort .se-domäner. Sorry men skadan är redan skedd, det går inte för IIS att med ena handen sänka styckepriset och med andra höja ribban för ÅF och tillsist försöka stå i mitten och sälja som något mellanting.

Jag tycker att visionen om 1 miljon .se domäner 2010 känns oerhört långt borta iom det här.
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat