Visa ett inlägg
Oläst 2006-09-12, 11:50 #8
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jun 2004
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar

Reg.datum: Jun 2004
Citat:
Ursprungligen postat av dunken
Citat:
Ursprungligen postat av Westman
Maktskifte gynnar alltid webbutvecklare för då ska en massa saker ändras bara för att märka revir. Sen har skattelättnader etc. i stort sett ingen betydelse i slutändan för det är som med gungor och karuseller - det man förlorar på det ena tar man igen på det andra.
Okej men om man säger som så här.

Om man sänker skatterna för företagen så kan företagen börja anställa folk som får statliga pengar i form av a-kassa mm.

Dessa pengar för sänkt skatt kommer betala sig med råge då för varje person som anställs av ett privatägt företag minskar statens utgifter med 7-9 000 kr i månaden plus att dom får en hel del skatt endå.

Tror du inte detta skulle hjälpa upp detta rätt bra?
Nej faktiskt inte av den enkla anledningen att sänkt skatt ger mer vinst och det är inte 5000 / månad och person som avgör om man anställer eller inte. Då har man så usla marginaler från början att man hellre tar vinsten och bygger upp det egna kapitalet.

Kommunerna inget undantag utan snarare ganska lika företagen då de har gjort på exakt samma sätt. De pengar som skulle gå till fler jobb inom skola, vård och omsorg har istället gått till att stärka kommunernas likviditet. Inget konstigt i sig men det är en bra fingervisning om hur man resonerar i gemen.

Nej, fler jobb får man genom att underlätta och förenkla företagande och konsumtion. Sänkt skatt för företag är ett dåligt recept, prova sänkt moms, justerade punktskatter och enklare skatteregler generellt. För 15 år sedan kunde jag med lätthet sköta bokföring, deklarera och hålla koll på de regler som gällde mitt företag. Det kan jag inte idag utan att spendera en väldig massa tid på att läsa bl.a. idiotiska skatteregler som inte ens SKV kan ge klara besked om hur de ska tolkas.

Dessutom skulle sänkta omkostnader för företagen också göra att kraven från kunderna på sänkta priser kommer som ett brev på posten. Kunderna vill generellt sett inte ha bättre service, de vill ha billigare pris.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat