Supermoderator
|
|
Reg.datum: Jun 2005
|
|
Supermoderator
Reg.datum: Jun 2005
|
SpaceDump - låt IIS klargöra detta, men vad de sade mig då de ringde var att alla betalar årsavgift varje år, mmen de som registrerar fler än 100 domner årligen slipper årsavgiften från och med år två oc de som registrerar mellan 0-100 får avräkna 120:- per domän från nästkommande års avgift, se mitt tidigare räkneexempel.
Om avtalet godkänns av ombuden så kommer det dessutom bli fritt fram för IIS att efter eget godtycke kräva deposition för deras egna godtyckliga viten och bedömda kreditvärdigheten hos ombuden. Jag tycker det är fantastiskt.
JonathanS - okej, jag har ju bara talat med några andra ombud och den som ringde mig från IIS. Jag gör dock fortfarande samma bedömning som jag gjorde - detta gynnar de stora i synnerhet och missgynnar de små på ett helt oacceptabelt sätt.
Om allt detta leder till ett bättre och smidigare hanteringssystem i slutänden är det väl gott, men dagens system fungerar i mina ögon alldeles utmärkt. Jag ser inte heller kostnadsnivån på 120 per domän som särskilt avskräckande för tillväxten av .se-domänen. De som har störst nytta, igen, av ett ännu mer automatiserat och förenklat system är de riktigt stora registrerarna...
De ekonomiska behoven av dessa avgiften och depositioner har jag dock svårt att se. Det borde lätt kunna lösas med de inkomster IIS har idag.