Visa ett inlägg
Oläst 2006-09-09, 11:17 #45
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Jonathanfranze - årsavgifterna för domänerna tillkommer utöver årsavgiften till IIS. Det står klart och tydligt i avtalet:

"Avräkning av utförda nyregistreringar och överlåtelser mot årsavgiften kommer att genomföras årligen och krediteras på faktura avseende nästkommande års avgift" - alltså exakt vad jag skrev ovan. Man betalar varje domäns årsavgift UTÖVER årsavgifften för att få vara ombud. Det innebär att man under år ett får betala 240 per domän om man registrerar 100 domäner. Mitt räkneexempel ovan gäller i alla delar.

Vidare läser man i avtalet:

"II-stiftelse fakturerar Ombud avseende Ansökan om Registrering av domännamn med vid var tid gällande avgift. Ansökningsavgiften betalas i efterskott. Förfallodag skall vara trettio dagar från fakturans datum."

Alltså debiterar man varje registrering som amn alltid gjort, utöver årsavgiften. Detta var också vad man sade då man ringde oss.

Vidare förbehåller man sig rätten att höja årsavgiften med 50% utan samråd...

II-stiftelsen kräver också avtalet att ombudet är obegränsat skadeståndsskyldig mot II-stifelsen och II-stiftelsen ansvar är maximalt ett prisbasbelopp. Fantastiskt - avtalsvillkor där ena parten i princip skall hållas skadeslös och andra parten är obegränsat ansvarig brukar kallas oskäliga avtalsvillkor...

Förutom skadestånd kan II-stiftelsen efter eget godtycke utdöma 10 000 i vite för varje förseelse mot avtalets anda som man tycker att ett ombud gjort sig skyldig till. Om detta inte täcker den skada som II-stiftelsen tycker har uppkommit är man enligt avtalet begränsat ansvarig enligt ovan.

Enligt avtalet skall också, utöver årsavgift och domänavgift, erläggas en deposition som bestäms av II-stiftelsen. Syftet med depositionen skall vara som säkerhet för ingivna ansökningar om domännamn och som sökerhet för eventuellt vite. Med andra ord skall man hålla allra minst 10 000 i deposition... Då jag frågade om detta fick jag svaret att detta inte gällde redan existerande ombud utan endast nya, men det finns lik förbaskat med i avtalet.

I mina ögon är detta avtal ett fullkomligt oacceptabelt exempel på maktfullkomlighet från den stiftelse som säger sig arbeta för ett bättre förhållande mellan ombud och stiftelsen.

Som ombud hade man gärna sett en något annorlunda skrivelse...

Man vill vidare att ombuden skall ombesörja förnyelser och överlåtelser, men man ger itne ombuden rätt att stänga domäner för vilka man inte fått betalt. Ombuden skall alltså stå hela den ekonomiska risken och II-stiftelsen ger ingenting i utbyte mot detta.

Om Registrars varit en fungerande intresseorgainsation hade det rått en storm mot det nya avtalet nu, men så är uppenbarligen icke fallet.