Ämne: Schenker
Visa ett inlägg
Oläst 2006-09-09, 09:41 #34
andromedaflt andromedaflt är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 22
andromedaflt andromedaflt är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 22
Citat:
Originally posted by Yoghurt@Sep 7 2006, 12:03
Tar upp denna tråd igenom för att ge lite ny erfarenhet av Schenker, denna gång är den inte så bra.

Hämtning samt utskrivning av fraktsedlar fungerar utmärkt (förutom att man alltid lär skriva ut en retursedel.), men det är efter detta som problemen dyker upp.

För det första ligger oftast paketen man har skickat på någon terminal i några dagar/1-2 veckor innan något ens händer, så några leveranstider ut till kund går inte att lova.
Kunden får oftast (!) även en AVI där det står att paketet finns att hämta, och när kunden har åkt 4-5 mil för att hämta paketet, så finns det inte där.

Dagen efter dyker ett brev ner i brevlådan som informerar kunden om att paketet har blivit försenat några dagar...

När en kund inte hämtar ut ett paket blir det också en stor kostnad ibland, har butiken mindre än 5 paket när returen hämtas, får man betala 50 kr (+moms) i en hämtningavgift, och detta händer rätt ofta.
Du kan även åka på en avgift om retursedeln är felaktigt skriven av butiken, och denna avgift brukar ligga på mellan 50-100 kr.

På vissa kontor måste man även betala frakten till Privpak i Borås (Alla returer sköts därifrån), och då får man självklart även betala frakten från Borås till Gävle.
Så en retur kan kosta uppemot 500 kr om man har otur.

Har man en reklamation på ett försvunnet paket (Detta händer även det rätt ofta.) så har dom inga rutiner som Posten t.ex, så man lär sitta i telefonkö väldigt ofta för att sedan bli omkopplad lite överallt, och detta tar tid.

Schenker har också problem med betalningar vad jag märkt, jag saknar 11500 kr från April i år, som jag fortfarande inte har fått, utan varje gång jag ringer så "letar" dom efter pengarna.

Så ni som överväger att lämna Posten t.ex för Schenker kan jag bara rekommendera att tänka om.
Dom pengarna ni tjänar på Schenker kommer ni förlora på en massa jobb samt försenade paket.
Vi har kört med Schenker i 3 veckor nu, än så länge verkar det inte varit så mycket strul, funkar helt ok. Av de paket vi skickat har dock 2 st pajat (har aldrig hänt på Posten under 1,5 års tid).
Även lite småirriterande att man måste skriva ut retursedel (fast vi inte använder det) samt att man pröjsar 2 kr extra per elektroniskt kollinummer. Det är sånt som säljaren naturligtvis inte berättade i början. Skickar man nästan 10.000 kolli per år är det en rätt saftig smygavgift.

Detdär med med retursystemet har vi inte behövt sätta oss in i ännu. Har inte råkat ut för en retur ännu, men det borde vi börja se nästa eller nästkommande vecka.
Enligt vår säljare var enda returkostnaden samma priser som våra avtalspriser för utskick.

Har öven märkt att det på vissa orter verkar ta 1 -2 dagar extra för en kund att få en försändelse, men jag har haft dålig koll på hur Posten hanterat dessa orter, så har egentligen ingenting att jämföra.
andromedaflt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat