Citat:
Originally posted by priority@Mar 15 2004, 11:24
I och med att dessa program inte ens laddar ner annonsen från sidan borde det ge minskade intäkter från annonser, och kanske till och med göra det svårare för annonsfinansierade sidor att överleva.
|
För att återvända till originalinlägget så kan man ju säga att det definitivt är något som påverkar vilka tjänster folk kommer kunna få tillgång till "gratis" på internet i framtiden.
Positivt är att annonsmarknaden tvingas hålla sig framme och utveckla nya sätt för webplatser att tjäna pengar på annonser. Bannerannonser är förhållandevis ineffektiva och att utveckla andra former är positivt.
Negativt är att folk inte förstår varför man plötsligt måste betala för det bästa innehållet när det tidigare var "gratis". Annonser kommer i framtiden vara mer utformade som en del av den sajt som tillhandahåller utrymmet, till exempel "artiklar" om produkten i fråga som per definition är positiva till den. Det kommer bli svårare att skilja på vad som är redaktionellt material och vad som är material ett företag har betalt någon för att visa.
Vi är i en övergångsfas. Det kommer bli tydligare vad en kund måste göra för att få tillgång till en tjänst - betala eller exponeras för annonser. Eller annat sätt att betala. Metoder kommer också utvecklas för att se till så att kunderna lever upp till de krav leverantören ställer på dem.