Mycket flitig postare
|
|
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 591
|
|
Mycket flitig postare
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 591
|
Skall man bestrida så gör man det inom stipulerad tid för att bestrida fakturan (man kan göra det även efter men det kan ligga en i fatet senare).
Det finns två skolor för bestridande.
1. Bestrid, lämna så lite information som möjligt om varför
2. Bestrid, var generös med information om varför du bestrider.
Egentligen så räcker det med ett meddelande där man skriver något i stil med Bestrider faktura: "fakturanummer"
Kanske är litekort men när man får en faktura har man en skyldighet att betala. Med bestridandet så skcikar man tillbaka bollen till den som skickat fakturan, då det anses som god sed att företaget för en dialog med den man skickat fakturan till varför de vill bestrida. Fakturan skall inte heller skickas till inkasso förens man fört en dialog om dess riktighet.
Skickar de fakturan till inkasso/kronofogde utan att göra detta så avskrivs ärendet tämligen ofta, och det är ännu mer sällan som tingsrätten tar upp det om man brutit mot god sed.
Hur mycket information man lämnar ut skulle jag säga beror på situationen. Har man en god relation med den som skickat fakturan så kan man vara öppen.
Men som sagt, det finns olika "skolor" om hur man bestrider
|