Ämne: Schenker
Visa ett inlägg
Oläst 2006-09-07, 12:03 #30
Yoghurt Yoghurt är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2003
Yoghurt Yoghurt är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2003
Tar upp denna tråd igenom för att ge lite ny erfarenhet av Schenker, denna gång är den inte så bra.

Hämtning samt utskrivning av fraktsedlar fungerar utmärkt (förutom att man alltid lär skriva ut en retursedel.), men det är efter detta som problemen dyker upp.

För det första ligger oftast paketen man har skickat på någon terminal i några dagar/1-2 veckor innan något ens händer, så några leveranstider ut till kund går inte att lova.
Kunden får oftast (!) även en AVI där det står att paketet finns att hämta, och när kunden har åkt 4-5 mil för att hämta paketet, så finns det inte där.

Dagen efter dyker ett brev ner i brevlådan som informerar kunden om att paketet har blivit försenat några dagar...

När en kund inte hämtar ut ett paket blir det också en stor kostnad ibland, har butiken mindre än 5 paket när returen hämtas, får man betala 50 kr (+moms) i en hämtningavgift, och detta händer rätt ofta.
Du kan även åka på en avgift om retursedeln är felaktigt skriven av butiken, och denna avgift brukar ligga på mellan 50-100 kr.

På vissa kontor måste man även betala frakten till Privpak i Borås (Alla returer sköts därifrån), och då får man självklart även betala frakten från Borås till Gävle.
Så en retur kan kosta uppemot 500 kr om man har otur.

Har man en reklamation på ett försvunnet paket (Detta händer även det rätt ofta.) så har dom inga rutiner som Posten t.ex, så man lär sitta i telefonkö väldigt ofta för att sedan bli omkopplad lite överallt, och detta tar tid.

Schenker har också problem med betalningar vad jag märkt, jag saknar 11500 kr från April i år, som jag fortfarande inte har fått, utan varje gång jag ringer så "letar" dom efter pengarna.

Så ni som överväger att lämna Posten t.ex för Schenker kan jag bara rekommendera att tänka om.
Dom pengarna ni tjänar på Schenker kommer ni förlora på en massa jobb samt försenade paket.
Yoghurt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat