Visa ett inlägg
Oläst 2006-09-07, 10:19 #14
Vatos Locoss avatar
Vatos Locos Vatos Locos är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 145
Vatos Locos Vatos Locos är inte uppkopplad
Medlem
Vatos Locoss avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 145
Citat:
Originally posted by guran@Sep 5 2006, 23:58
Snälla experter Kan ni inte vara lite vänliga mot de som tar sina första steg mot att vara egen företagare. Alla är barn i början och det är bara roligt när folk försöker. Tror ni att Kamprad hade startat sitt företag om han hade tvingats vara på er experters nivå innan han startade?
Genom åren har jag lärt mig att det inte är skolkunskaper som skapar entreprenörer utan brinnande intresse och framförallt att våga prova på, kasta misslyckandena över axeln och axla nästa projekt både hämningslöst och naivt.
Så, Pettolajnen, kämpa på. Kanske sitter du på nästa stora fluga på Internet. Vem vet
Kan bara hålla med, har själv tidigare arbetat en hel del med ekonomi och tycker att man skall hjälpa till istället för att gnälla.

Om du (Pettolajnen) inte redan har gjort det, så börja med att skriva ut en lista på de konton som finns i planen som du använder, där har du också en ganska bra uppdelning på de olika kontogrupperna.

Tänk på följande, kan vara bra att ha som lathund.

1. Tillgångar (Handkassa, Postgiro, bankgiro m.m.)
2. Skulder och Eget kapital (Hörs nog på namnet om vad som skall ingå här)
3. Intäkter (Saker som du säljer och därefter får in pengar för).
4-7. Kostnader
8. Räntor

Så i det aktuella fallet så gör som det henning skrev att du först ankomst registrerar fakturan mot lämpligt konto och sedan när du har betalat fakturan så krediterar du kontot som du betalat ifrån samt debiterar kontot för kostnaden, glöm inte att ta med momsen när du gör detta.
Vatos Locos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat