Visa ett inlägg
Oläst 2006-09-06, 22:46 #34
jonathanfranze jonathanfranze är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 111
jonathanfranze jonathanfranze är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 111
Citat:
Ursprungligen postat av Thomas
87% av IIS kunder reggar under 188 domäner per år. 56% reggar under 100 stycken och kommer påverkas negativt ekonomiskt.

IIS kunder är inte ombuden för SE-domännamn, IIS anser att det är domännamnsinnehavarna som är kunderna. Ombuden är ombud och domännamnsinnehavare är kunder.

Vi har i registrars.se diskuterat det nya ombudsavtalet ett flertal gånger allteftersom IIS har arbetat fram olika utkast. IIS arbetar med att effektivisera och öka kvaliteten på ombuden. Ett problem som IIS ser är att de som bara registrerar ett fåtal domännamn per år behöver mycket support. Det gör det så sällan att de ringer till IIS varje gång de skall registrera ett domännamn. Dessutom kan de inte mot kunderna (domännamnsinnehavarna) svara på frågor utan att först kontakta IIS. IIS vill ha ombud som kan sina saker, som kan besvara frågor som kunderna har utan att kontakta IIS och som inte behöver ha hjälp med varje domännamnsregistrering. En viktig del i detta arbete är att ha färre ombud som vet mer och som kan mer och som har krav på sig att kunna mer.

Dessutom öppnar IIS för möjligheten att ha subombud på ett relativt smärtfritt sätt. Detta öppnar en möjlighet för ombud att kunna erbjuda tjänster till de företag som registrerar få domännamn, något som jag tror kan vara bra. Det finns redan idag företag som arbetar med subombud på liknande sätt.

Citat:
Ursprungligen postat av guran
Kan någon här förklara för mig anledningen till att det är bra med ombud överhuvud taget? Går det inte lika bra med en hemsida hos IIS där man går in och reggar sitt namn och betalar enligt några olika metoder. Det borde ju vara enklare att hantera, dvs. ett system, än att hålla på med ombud.
Om IIS vill ha en attraktiv tjänst i form av SE-domännamn så skall man ju se till att låta de som känner domännamnsmarknaden, som har nära kontakt med slutkunderna och som har möjlighet att erbjuda domännamn och domännamnstjänster som paket att vara kontakten med slutkunderna (domännamnsinnehavarna). Det är vi ombud som hör vad slutkunderna vill ha och som kan tillgodose deras behov. Den nya affärsmodellen och det nya ombudsavtalet är ett steg mot att decentralisera hela processen vilket vi i registrars.se anser är väsentligt för att kunna fortsätta erbjuda SE-domännamn överhuvudtaget.

Dessutom har IIS planer på att utöver detta införa en "last resort registrar", en registrar som i princip är IIS dit de kunder som inte vill registrera via ett ombud kan vända sig. Detaljerna kring detta är inte fastställda ännu, men det kan nog likna det som Nunames har för NU-domännamn. En viktig aspekt är att denna last resort inte konkurrerar ut ombuden till exempel.
jonathanfranze är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat