Citat:
Originally posted by JonathanS@Sep 6 2006, 21:39
Jag vet inte hur Tomas räknar.
|
H
Nic.se har alltid tydligt skrivit på sin hemsida att man inte kan regga domäner på nic.se utan måste kontakta ett ombud. Därav kallar jag inte domänägarna för IIS kunder. Om du väljer att kalla varje enskild domänägare kund till IIS bör du söka och ersätta kunder -> ombud i mina inlägg. Känns som du inte vill förstå snarare än att du inte förstår. Ingen på min IM lista har iaf kunnat missuppfatta öven om jag bett dom försöka just detta. Dessutom är det inte totalt 388 domänägare under topdomänen .se så jag förstår inte hur det kan missuppfattas.
Tillverkare -> Återförsäljare -> Slutkund.
Dock är slutkunden kund till återförsäljare och ombudet kund till IIS i mina ögon.
Jag har specat upp precis hur jag räknar och det jag skriver är att 87% av IIS kunder reggar under 188 domäner per år. 56% reggar under 100 stycken och kommer påverkas negativt ekonomiskt.
Sedan att du anser att det är bra är ju inte så konstigt det är ju för dej ändringarna görs. Jag säger inte att det är fel att göra om IIS skitsytem, däremot anser jag inte att det skall göras en prissäkning per domän pga IIS bedömer sig ha råd med det. Ett litet tag senare ändrar man till årsavgifter som gynnar oss som reggar över 100 domäner per år. IIS är en "
oberoende allmännyttig organisation som verkar för en långsiktigt positiv utveckling av Internet i Sverige". Problemet är att dom just la en kostnad på dom mindre entreprenörerna. Även om det inte drabbar mej så gillar jag det inte pga att man har inte gjort klart att denna kostnad kommer komma till de som betalt 5000kr eller mer i sin enfald.
Men som sagt ingen i denna tråden är förvånad att du tycker det är bra. Du vill ju ha ett lågt domänpris och en årsavgift som avskräcker mindre entreprenörer att starta/driva vidare sin verksamhet. Precis så som det blir nu. Det jag reagerar på är att många förmodligen med all rätt känner sig lurade.
Citat:
Registrerar man inte mer än 100 .se-domäner/år så är det inte säkert att man besitter den kunskap som krävs för att agera ombud till .se.
|
Jag tycker denna del av inlägget liknar pinsamma översittarfasoner. Kan man räkna med att du när som helst kommer idiotförklara 56% av dina kunder på Loopia? Du gjorde det just med 56% av IIS kunder. Som sagt räkneexemplet finns här ovan (218 stycken av totalt 388). Vissa av dom har under tio års tid dugt som kunder.