Visa ett inlägg
Oläst 2006-09-05, 13:51 #50
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Citat:
Originally posted by Xamda@Sep 5 2006, 09:53
Klein - Förstår inte riktigt din argumentation. Av vilken anledning skall vem som helst kunna läsa i brottsregistret? Det kan du förvisso, på sätt och vis, idag, genom domstolarna, men förstår inte varför det skulle göras enklare. Jag anser att den ekonomiska kontroll som redan utövas är i överkant.

Det tas kreditupplysningar till höger och vänster, ofta utan någon egentlig anledning. Varför skall det tas upplysningar när man han dlar prylar för en hundring eller två? Det kan vara motiverat när vi talar om stora summor, men vem vill ha 30 kontroller på sig när man skall till banken och ta ett huslån? Banker brukar tycka illa om många kreditfrågor...

Jag tror personligen inte att öppet brottsregister skulle förhindra några brott till att tala om. Tror du verkligen, på fullaste allvar, att en dömd sexualbrottsling kommer att återanpassas bättre för att kommunen går ut och varnar för honom eller henne? Herre jösses vad naivt. Felet är i så fall att man inte hanterat den dömde på rätt sätt från början - utgör han en fara skall han eller hon inte åter ut i samhället. Skall någon övervakning ske skall det utföras av myndigeter, inte av grannarna...

Att hela tiden klaga på samhället när man inte får jobb duger inte heller - varken jag eller någon jag känner har någonsin varit arbetslös längre än några dagar - man får väl vackert ta vad som erbjuds eller starta något eget. Jag håller dock med om att företagarklimatet i Sverige är relativt tufft.

Brottsregistrets offentlighet skyddar ingen, men riskerar att kränka många.

Henrik - precis.
Jag tro man skall hålla isär det där. Om många gör kreditkoll på dej, så bero det på vilket upplysningföretag dom använder.
Bankerna gör sina kontroller över UC, sedan om någon kollar dej om du handlar för 200 kr på creditsafe spelar mindre roll. Jag tycker det, ytterst är det bolagets pengar jag skall skydda, varför skall jag ta onödiga risker för och sälja en vara/tjänst till någon som inte kommer betala? Vill man slippa kreditupplysningar, så finns betalkort, då kan man göra rätt för sej direkt

Jag tro att fler kan skydda om man vet vart de finns dömda våldtänksmän och pedofiler, sexualbrott är en sån typ av brott, där du inte kan återanpassa människa, utan det är en personlighetesstörning i botten, du kan få lite piller emot det, men så fort dom slutar sina piller, så börja dom att våldta och begå övergrep ingen.

Därför är det extra viktigt att just sexualbrottslingar kan spåras och man säkra upp områden kring dagis och skolor från dessa människor. Man kanske tom göra lite ändring i nödvärnrätten, där man tillåter ett viss övervåld emot t.e.x pedofiler och sexuallbrottslingar.

Bästa vore att märka dömda sexuallbrottslingar med chip, så närmar dom sej t.e.x ett dagis eller en skola, så skall polisen kunna ingripa innan något händer.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat