Visa ett inlägg
Oläst 2006-09-05, 07:35 #46
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Men sexuallbrottslingar bårde märkas ut på något sätt, du vill antaligen inte att din 3 åriga dotter skall förlora oskulden på daghemmets skötbord, bara för man inte fick kolla upp personen ifråga? I USA har man ett utmäkt system för detta, där måste sexuallbrottslingar anmäla sej till kommunen, så myndigheterna kan varan grannar och andra människor i samhället för personen ifråga.

Jag ser ingen integritetetkräkade att någon kollar vilken risk jag utgör på en arbetesplats, att jag t.e.x är ostraffad och inte betalningsanmärkningar. Samma sak som du kollar upp ett företag innan du ge dem krediter, vill du väl kolla vilken risk en nyanställning innebär för dej som företagare.

Samma sak gäller för andra saker, om jag som arbetesgivare inte kan kolla upp en människa, då går man kanske på andra som t.e.x Skuldsalod hos KFM. Att du har skuldsaldo hos KFM gör dej inte till brottsling, du kanske har varit arbetesfri en längre tid och fått problem med ekonomin. Men kanske fatta beslut utan att t.e.x veta att personen är ostraffad.

Däremot vill man kanske inte som arbetesgivare t.e.x inte anställa en fängelsdömd person, som är dömd för t.e.x ekobrott och samma person kanske skall sköta bolaget ekonomi.

Därav tycker det belastningregistret skall vara öppet för alla, man kanske inte behöver ha bagatell brott som har gett dagsböter i officeltregistret, men alla fängseldömd personer bårde gå och kolla upp på enkelt sätt.

Och vill du bekämpa segrationen, javisst! Lösningen hetter låt folk få arbeta, klart som korvspad att vi få segration när vi har en arbetesförmedlingen som förmedlar 8 jobb per förmedlare och år till en kostnad 75 miljarder kronor. Sedan finns hjärndöda poltiker som tycker att alla pengar skall pumpas in offentligsektor.

När avgifterna för att anställa folk är skyhöga, sänk dem istället.

Citat:
Originally posted by Xamda@Sep 3 2006, 12:47
Klein - jag pratar inte kommunism och ett klasslöst samhälle, det hoppas jag du förstår. Däremot är risken för farlig segregation i ett samhälle med väldigt stora klasskillnader större. Vad jag menade var att om man sonat sitt brott på det som samhället bestämt att man skall göra så borde man inte straffas genom att låsas ute från stora delar av arbetsmarknaden.

Jag tycker faktiskt att förkontrollen av nyanställda håller på att ta obehagliga proportioner. Man ersätter vettiga anställningsintervjuer med registerkontroller och tror att man får bättre urval, vilket allt som oftast förmodligen är fel.

Jag håller dock med om att det ibland borde vara väsentligt enklare att avskeda folk eller säga upp folk.

Vad jag motsätter mig är det ständigt ökande kontrollsamhällets förmåga att kränka integriteten hos medborgarna.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat