Ämne: PR
Visa ett inlägg
Oläst 2006-09-01, 01:08 #54
hans99 hans99 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 167
hans99 hans99 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 167
Citat:
Ursprungligen postat av FredrikMH
Citat:
Ursprungligen postat av elprisguiden
Det är naturligtvis teoerier, men även om G inte använder data från många olika håll för att trimma sökresultaten är en tjänst om Analytics en guldgruva för att verifiera och validera de algoritmer som man jobbar med. Man har direkt tillgång till trafikdata och kan lätt koppla det till sökalgoritmerna.
Om jag själv ser att de som sökt på keyword x stannar dubbelt så länge på min sajt som de som sökt på y och jag drar slutsatser av det, varför ska inte Google också kunna dra slutsatser, fast på ett mer aggregerat plan?

En möjlig framgångsstrategi är då att agera konsistent i hela sin strategi, så att det inte uppenbarar sig några konstigheter även om man tittar in på hur besökarna beter sig när de väl är på sajten.

Allt handlar ju om att presentera bättre sökresultat och om google kan placera sajter som ger större besökar tillfredsställelse högre upp så blir ju användaren nöjdare.

men det är bara en teori och fritt fabulerande, naturligtvis.
Men det tror jag aldrig går med automatik utan måste granskas manuellt vilket leder till för mycket data för granskning.

Du kan inte blint lita på statistiken bara för att besökare 1 sökte på x och stannade i 10min medans besökare 2 sökte på y och stannade 25min, så betyder det inte att sidan är mer relevant till sökordet y. Utan innehållet av y kanske kräver att besökaren stannar längre än med x om vi utgår ifrån att båda besökarna har intresset för informationen.

Även om besöket skulle vara så kort som 1minut så berättar det ingenting om hur relevant sökträffen var eller om besökaren var nöjd. Tyvärr är det även så att många ord har olika betydelser vilket kan leda till att sidan sess som ej relevant även om den i högsta grad är relevant fast i ett annat sammanhang.
Vad det kommer ner till är att Google vill visa de sökresultat som deras användare söker efter. Google söker inte efter någon form av objekt sanning.

I praktiken innebör det här man söker en mix av vad deras användare är intresserade av. För data av lexikonstruktur kan inlänkar vara just mest värdefullt därför att här kan det användas som ett mått på korrekten.

Men Googles användare söker också andra typer av webbplatser och där är det inte alls lika självklart att länkarna är lika ensamt väsentliga. Eller rättare sagt kan det finnas fler möjligheter att komma högt upp.

Låt oss roa med att titta på en inte konkurransutsatt eller värdefull SERP: "grönt te"
Vem kan tänkas söka på grönt te? Tja jag vet därför att vi använde vårt http://www.nyfikenvital.org/?q=node/144 för att vi skulle lära oss skriva
med hög läsbarhet även för sökmotorerna och lära känna våra läsare från sökmotorerna:
1) Hälsointresserade som hört att grönt te är hälsosamt.
2) Potentiella kunder som vill veta vad de ska välja.
3) Journalister som söker information om grönt te.
4) Kunder som vill beställa på nätet.

http://www.google.se/search?hl=sv&q=...a=lr%3Dlang_sv

På första plats ligger referensinformation på en webbplats som funnits länge och har massor av inlänkar, regelbundna besökare o.s.v. Inga konstigheter där.

På andra och tredje plats ligger ett referensblad från oss om grönt te som är all revelant information men ytterst kompakt.

På Google.com har en blogg andra platsen, vilket i alla fall jag tycker är ytterst intressant.

Men för att fortsätta på svenska serpen har vi sedan en lätt tilltalande mix av personliga hemsidor, en till lite större mediaprodukt och en till butik.

Totalt har butiker två platser av tio. Det stämmer hyggligt bra med att detta var den minsta gruppen av läsare från sökmotorerna.

Det vill säga det verkar som att Google vill visa en mix av hemsidor som passar dess användare. Inte särskilt förvånande egentligen...

Och men olika sorters resursers på nätet: butiker, tidningar, bloggar o.s.v. Fungerar olika och det krävs säkert olika
metoder för att reda ut vilken som är bäst inom respektive grupp.
hans99 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat