Citat:
Originally posted by elprisguiden@Aug 31 2006, 20:16
Det är naturligtvis teoerier, men även om G inte använder data från många olika håll för att trimma sökresultaten är en tjänst om Analytics en guldgruva för att verifiera och validera de algoritmer som man jobbar med. Man har direkt tillgång till trafikdata och kan lätt koppla det till sökalgoritmerna.
Om jag själv ser att de som sökt på keyword x stannar dubbelt så länge på min sajt som de som sökt på y och jag drar slutsatser av det, varför ska inte Google också kunna dra slutsatser, fast på ett mer aggregerat plan?
En möjlig framgångsstrategi är då att agera konsistent i hela sin strategi, så att det inte uppenbarar sig några konstigheter även om man tittar in på hur besökarna beter sig när de väl är på sajten.
Allt handlar ju om att presentera bättre sökresultat och om google kan placera sajter som ger större besökar tillfredsställelse högre upp så blir ju användaren nöjdare.
men det är bara en teori och fritt fabulerande, naturligtvis.
|
Men det tror jag aldrig går med automatik utan måste granskas manuellt vilket leder till för mycket data för granskning.
Du kan inte blint lita på statistiken bara för att besökare 1 sökte på x och stannade i 10min medans besökare 2 sökte på y och stannade 25min, så betyder det inte att sidan är mer relevant till sökordet y. Utan innehållet av y kanske kräver att besökaren stannar längre än med x om vi utgår ifrån att båda besökarna har intresset för informationen.
Även om besöket skulle vara så kort som 1minut så berättar det ingenting om hur relevant sökträffen var eller om besökaren var nöjd. Tyvärr är det även så att många ord har olika betydelser vilket kan leda till att sidan sess som ej relevant även om den i högsta grad är relevant fast i ett annat sammanhang.