Citat:
Originally posted by xpat@Aug 31 2006, 08:30
Citat:
Nej, det är inte poängen med toolbaren...
|
|
Sökmotorn är Googles flaggskepp. Det har alltid varit deras uttalade strategi.
Givetvis har toolbaren flera funktioner för Google. Att inte spotta på är att man kanske kan betrakta den tillsammans med desktopsökningen som Googles ambassad i desktopmiljön.
Men Google har heller aldrig stuckit under stolen med att de samlar in statistik från toolbaren från de användare som har pageranking kontrollen på. Allt efter att det här har inträffat går det att se att Google belönar hemsidor med återvändande och uppskattande besökare i SERP:en.
Ett jätte bra exempel på detta är bloggosfären där vi kan vi se bloggar med en till två inlänkar snabbt gå upp i en SERP och sedan stanna där eller rent av gå ännu högre upp. De bästa exemplen på det hittar man egentligen inte bland SEO-bloggarna utan bland vanliga bloggar men som är mycket välskrivna och klarar att attrahera många läsare.
Notera emellertid att jag inte påstår att det här har något med pageranking att göra. Pageranking är bara pageranking: En approximation för att lösa ekvationssystem av in- och utlänkar.
Låt oss för ett ögonblick också roa oss med att ta oss en titt på Googles trust ranking (TR). Jag är övertygad om att TR går att uttrycka i RFC 2704. Själva principen blir att Google (med sin arme av surfare) kontrollerar ett antal webbplatser noga avseende utlänkar. Mest uppenbara inkluderar detta
www.dmoz.org men rimligen är det en mix av flera olika typer av hemsidor och webbtjänster.
Genom att dessa hemsidor har trust ranking kan de också överföra page ranking. Den nya hemsidans trust ranking, d.v.s. i princip måttet på hur värdefulla dess egna utlänkar är, avgörs av en lång rad faktorer inklusive tydligast hur många betrodda sidor som länkat till den. Google har ju förövrigt i patenten angivit en lång rad faktorer som man tittar på och som inkluderar vem man länkar till, om hemsidan får nya länkar o.s.v.
Systemet är alldeles utmärkt förutom att Google behöver ett automaticerad facit för diskreta kontroller. Anledningen till att ett facit krävs är att systemet är korrumperbart jämförbart med page ranking värdet, även om det förvisso kräver ett hårdare arbete. Låt oss nu roa oss med att titta på vad Google har
möjlighet att använda som facit:
1) Sin arme av surfare. Vi vet redan att dessa används för att kontrollera webbplatser.
2) Vad användaren klickar på i SERP:en.
3) Data från toolbaren.
4) Data från övriga vertikala tjänster: Analytics, Gmail o.s.v.
Ok jag har inte sett det själv men det påstås att Google har uttalat att man inte tittar på vad användarna klickar på i SERP:en. Av om det är sagt behöver det naturligtvis inte stämma. Använder Google det datat vill de knappast uppmuntra folk att sätta surfrobotar på länkar i SERP:en.
När det kommer till data från toolbaren anger de tydligt att de använder datat om man sätter på pageranking.
Jag är helt övertygad om att de också tittar på data från de vertikala tjänster men jag tror knappast att det är något de gör generellt. Däremot samarbetar de troligen med några webbplatser kring Analytics. I så fall är inte detta tillräckligt för att det ska kunna agera facit.
Men det här är bara vad jag
tror. Jag vet inte vad som är korrekt och det gör knappast ens de flesta medarbetarna på Google.