Visa ett inlägg
Oläst 2006-08-31, 15:25 #75
Hofvet Hofvet är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2005
Hofvet Hofvet är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2005
FredrikMH: Nu vet jag inte om det är exakt så du har tänkt, men det är en gissning. Hur som helst tycker jag att man allt för ofta ser folk som, mycket kortsiktigt, vill rösta på det parti som ger ens medmänniskor flest fördelar. Det är många som vill rösta på bidragspartier och tänker någonting liknande:

"Äh, jag har det ändå så bra! Jag kan klara mig utan den där hundralappen. Moster Agda och stackars kusin Pelle som är arbetslös behöver den mycket mer än vad jag gör! Jag röstar på parti X, för då vet jag att jag skänker lite extrapengar till dem."

Det är ju verkligen en osjälvisk grundtanke. Men det är inte det som är poängen, att ge skänka eller ta emot några extra kronor hit och dit är inte det som är tanken med politik. Det är mycket större frågor som; hur tycker jag att Sverige ska betraktas internationellt? Hur vill jag att våra barn ska ha det i skolan? Hur tycker jag att man ska minska arbetslösheten? Hur tycker jag att man ska minska brottsligheten? Det är sådana frågor som gör den egentliga skillnaden,

istället för att fråga sig
"Hur hjälper jag mina vänner som har det mindre bra när jag röstar?"
tycker jag man borde ställa sig frågan
"Hur hjälper jag landet jag bor i att utvecklas och växa sig starkare när jag röstar?"

Det är inte alls själviskt, på det sättet kan man inte bara hjälpa sina närmaste vänner, utan även alla andra som bor i Sverige och utvecklas med det. Att rösta på ett parti som man tror ger en själv fördelar och alla andra nackdelar - det är egoistiskt. Men att rösta på allt annat än det parti som man tror utvecklar landet på bästa sätt, det är inte egoistiskt utan snarare korkat. Sen tycker jag det är upp till var och en att bestämma vilker parti som sköter det på bästa sätt

Citat:
Svar på tidigare påstående/fråga: Sverigedemonkraterna har stora anknytningar i vissa områden och där procenten antagligen skulle sträcka sig långt över en ynka procent. Det är därför svårt att avgöra hur stort det egentligen är. Vi får väl se efter valet. Tydligen finns här en och annan anhängare på WN.
Jo, det finns kanske en risk att de kommer över en procent, men att var 25e väljare (4%) skulle rösta på dem tror jag inte det finns en minsta risk för.
Hofvet är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat