|
Mycket flitig postare
|
|
Reg.datum: Feb 2004
|
|
Mycket flitig postare
Reg.datum: Feb 2004
|
Det kan vara (är) lite skillnad på att designa så att sidan får plats på bredden 800x600 och att designa den i och för 800x600.
När jag får några år sedan utvecklade en sida på en 12.1" skärm i 800x600 upplösning så blev allt mycket mindre (fonter, fält, bilder, logo m.m.).
Om jag sätter ner upplösningen på skärmen till 800x600 från den upplösning jag utvecklar mitt nya projekt i, dvs. i 1024x768 så tar logon, bakgrundsfält och rubriker m.m. så mycket plats att inte mycket kommer med på längden.
Bara titta på knapparna högst uppe här på WN dvs. "LÄNKAR", "SÖK" och "medlemmar". I 800x600 upplösning ser de ganska stora ut, och hade man ritat de bilderna i den upplösningen hade man kanske gjort dem mindre för att inte ta så stor plats.
Själv utvecklar jag sidan i och för 1024x768, men har bredden satt till 760 för att icq-listan kan vara uppe samtidigt, vilket leder till att även 800x600 användarna inte behöver skrolla både i sidled och höjdled.
Sen kan jag ibland tycka att det är jobbigt att läsa på jättebreda sidor. Då det ibland är så mycket information intryckt att man inte vet var man ska börja läsa, och i vissa fall får man nästan ibland vrida på huvudet för att läsa en mening.
|