Citat:
Och en till liten fråga:
Måste jag använda senaste kontoplanen eller går det bra att köra med BAS96?
|
Du kan använda vilken kontoplan du vill t o m en egen men det bästa är att använda så ny som möjligt ex EU-bas planen, som deklarationer mm är kopplade till (de är svårare att lära om från den gamla basplanen till EU-bas) än att börja med den EU-bas är till viss del vänd ex v kassa i basplanen 1010 EU-bas 1910 inventareier mm 1800 Eu 1200.
Citat:
Visst kan jag strunta i att bokföra (verifikationer) när jag flyttar pengar från min "plånbok" till exempelvis postgiro eller kassa? Typ dessa transaktioner:
1910 Kassa -> 1920 Postgiro
|
Denna transaktion är inte som texten konto 1910 är typ fix kassa och dylikt för att pengarna ska hamna där så bokförs de först som en egen insättning ex v belopp D konto 1910 K 2018.
Flytt från kassa till postgiro är en transaktion i firman inte mellan firman och dig själv...
Strunta i att bokföra transaktioner betraktas som bokföringsbrott och är som bekant straffbelagt.
off topic om ni går omkull så se till att bokföra alla transaktioner hela tiden så åker ni åtminstonde inte dit för bokföringsbrott, vanligt i kk...