Citat:
Originally posted by Kajsa@Aug 28 2006, 13:31
Man får ju hoppas någonstans att Google aldrig gör misstaget att blanda ihop adwords och det organiska sökfältet. Att deras organiska sökfält är fritt från korruption är ju avgörande för googles överlevnad. Det är ju tack vare deras objektiva och bra organiska sökfält som de kan tjäna sina miljoner på spon länkar.
DOCK så är det ju inte så.. har man ju märkt. Titta på BMW exempelvis som på något mystiskt sätt två mån efter blacklisting är tillbaka i det organiska sökfältet. Vad har de betalat Google för det? Således behandlas inte alla lika... och så snart Google går in och gör sådana saker så börjar man ju undra vad som försiggår bakom kulisserna.
Men om man då spekulerar på adwords gentemot org. sökfält och funderar över vad Google egentligen skulle göra för att tjäna mer pengar gällande det.... Om en adwordskampanj hade lett till högre listing i det organiska på något vänster så finns ju chansen att företaget i fråga köper mindre spon länkar. Men det kunde vara en fördel också för då skulle kunden vara gladare och fortsätta satsa på Google. Också omvänt... om en adwordskampanj hade inneburit att de åkte ner... så hade de kanske köpt mer spon länkar, men de kan ju också vara mindre nöjda och kanske lägga pengarna på SEO istället.
I det hela taget så skulle Internet må bättre av att Google fick konkurrans ifrån de andra sökmotorerna. Det är alltid farligt gällande kvalité och korruption när det finns en aktör som närmast har monopol på marknaden. Det gäller ju alla branscher.
|
Det du skriver i början är sant, google skulle skjuta sig själva i foten om dom kopplade ihop adwords och det organsika.
Vad gäller BMW så är det faktist så att Google skilljer på folk och folk. Det är ganska osannolikt att BMW betalade för att komma tillbaka men JAG VET att större företag har fördelar hos Google. Detta är ingenting som kommenteras öppet och inte ens BMW själva fick reda på hur och varför dom fick komma in igen, men Google hanterar som sagt små och stora sajter/kunder olika.
Men den hanteringen funkar inte på det sättet att dom stora kan förhandla eller betala för en tjänst, utan helt enkelt att nån på Google orkar engagera sig för att lösa ett större företags problem, men inte en lite privatsajts. Företaget i fråga får aldrig reda vad som hände.