Medlem
|
|
Reg.datum: Aug 2006
|
|
Medlem
Reg.datum: Aug 2006
|
hubbert .... jag menar inte att generalisera er "alla" på det sättet, men det har ju onekligen varit en massa diskussion gällande inlänkar och deras betydelse och det är vissa som hävdar att inlänkar är bara nr1. Och det hävdar jag att det inte nödvändigtvis är, och att det finns andra metoder som kan vara precis lika effektiva och oftast mkt mer relevanta utifrån användassynpunkt. Därför är detta exemplet väldigt intressant.
Och det är intressant det du skriver gällande adwords osv, jag tycker mig aldrig riktigt få ett svar om precis hur det hänger samman men jag tycker att jag stöter på flera exempel där en sida både kan uppnå bättre resultat i det org. sökfältet och sämre pga adwordskampanjer.
Vissa jag har snackat med har också upplevt att de blir "straffade" i det organiska fältet genom sina spon länkar för att de istället åker ner. Därför är det en väldig intressant fråga som tas upp här. Om det är så som du säger att om man köper en spon länk på ett ord där man redan ligger högt så kan det ha en negativ effekt, men om du köper in på ett ord som du inte ligger högt på så kan det ha en positiv effekt.
I första fallet så konkurrerar ju den spon länken med din egna sajt på det org sökfältet och således ger den mindre klick. Det är ju en väldigt intressant fråga.
Jag är helt övertygad om att det hänger samman på något sätt, men alltså om folk visste exakt hur det hänger ihop på Google så hade ju hela idéen med Google försvunnit,-) Lite som om receptet på Coca Cola blev avslöjat:-) Men det är intressant att spekulera över det. Om en sajt såsom Blocket exempelvis som är storkund på Google adwords får någonting ut utav det på andra sätt i det organiska sökfältet.....? Vem vet?
|