Visa ett inlägg
Oläst 2006-08-27, 12:18 #104
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Westman - förvånar mig mycket, ety man ALLTID skriver ett undersökningsprotokoll, vilket inte är samma som beslagsprotkollet, och det är detta protokoll man lämnar till utredande tjänsteman. Detta protokoll skrivs oavsett om något hittats eller inte. PRecis som man gör vid alla tekniska undersökningar inom rättsväsendet. Att du inte sett det betyder inte att det inte finns, du kanske skulle be att få se en komplett utredning?

PRQ - verkar osannolikt att man skulle hinna med att rycka ut servrarna innan diskarna spunnit ned, man gör dem först strömlösa och inom ett par sekunder har diskarna stannat... Hur många servrar togs totalt? Hur många diskar har det varit fel på av det totala antalet undersökta? Jag betvivlar ändock uppgiften att inga it-brottspoliser var på plats från början, men i vilket fall skedde med alla sannolikhet ingen nedmontering innan sådan kompetens fanns på plats. Den som skall klandras, om någon, är väl de beslutande, vilket torde vara förundersökningsledaren, så där har du däremot alldeles rätt.

Mattias: Jo, visst förstår jag att det är förlorad data som är det väsentliga, och visst förstår jag upprördheten, men det jag diskuterade nu möjligheten att styrka vem som gjort fel. För övrigt har polisen givetvis rätt att dra sladden - det är det som anses vara "best practice" vid kriminaltekniska undersökning av datorer över hela världen. Den data du riskerar förlora är i normaltfallet enbart data i ram-minne, inget annat.

Guran - diskarna går nog sönder betydligt snabbare och mer om du tappar dem än om du kopplar in dem på fel plats i en Raid... Vilket annat handhavandefel skulle kunna ligga bakom menar du? Normalt använder man antistatmattor och antistatarmabdn och annat utrustning för att minimera risken för skador på beslagtagna datamedia så jag ser ingen annan möjlighet än direkta olyckor för att diskarna skall gå sönde rpå det sätt som här diskuterats.

Kan du möjligen styrka ditt uttalande om bilverkstaden? Vid husrannsakan i en låst lokal byter man lås och förseglar utrymmet efteråt för att skydda det material som finns där om man inte får tag på den som har lokalen, man ställer till och med ut bevakning om så behövs. Man bryter inte upp saker och ting för sitt egna höga nöjes skull. Detta är möjligen ett sätt man tillämpade för 25-30 år sedan, men förekommer inte i dagens verksamhet, det kan du vara tämligen sker på. Är inte detta en skröna du hört...? Varför är det så många här som tror att varje polis är en självmordspilot som vill avsluta sin karriär bara för att vara taskig mot någon? Jösses.