Visa ett inlägg
Oläst 2006-08-26, 14:29 #55
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2004
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2004
Det är en helig ko att inte få säga att folk fuskar med våra system såsom A-kassa, sjukersättning, pension med mera. Men likväl fuskar folk.

Jag känner personligen folk som fuskar med detta. Några har sjukpension men jobbar svart som galningar. En annan blev tillsagd av sin man att inte ta något jobb under sommaren utan i stället ta A-kassa för att ta hand om barnen. Andra sjukskriver sig när det är fint väder osv.

Helt klart borde skillnaden mellan att ha ett jobb och inte ha ett jobb vara större. Men samtidigt förstår jag att det inte är en sådan enkel matematik eftersom kostnaden för att mer eller mindre existera är hög.

Även om man varit en flashig "it-expert" och blir arbetslös så är det ingen rättighet enligt mitt tycke att kräva att få ett likvärdigt arbete och bara vänta och vänta på ett sådant. Det finns mindre kvalificerade jobb att ta och det är förbaskat nyttigt och dessutom utvecklande att prova på andra jobb vad det än är.

Har man dessutom harft ett välbetalt arbete och dragit på sig så pass mycket skulder tack vare en hög inkomst så har man satt sig i den situationen självmant och får stå sitt kast den dagen inkomsterna inte är lika höga.

Jag kan inte förstå att mina surt förvärvade pengar ska gå till arbetslösa som använder dem till att betala av lån på t.ex. bostadsrätten.

Däremot skulle jag gärna se ett system som t.ex. ge uppskov med avbetalningar av lån när man blir arbetslös eller något liknande. Men det ska finnas en bortre gräns.

Det parti som krävde att medborgarna börjar ta ett eget ansvar skulle få min röst.
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat