Visa ett inlägg
Oläst 2006-08-26, 12:33 #10
Jonas Carlström Jonas Carlström är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 22
Jonas Carlström Jonas Carlström är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 22
Citat:
Originally posted by empty@Jul 18 2006, 23:28
Är det lönt att annonsera på adwords för att få besökare?
Detta behöver du ha koll när det gäller PPC (egentligen all marknadsföring Online)

Förstå Koverteringsfrekvens, Maximal kostnad per Klick, Nettovinsten (ROI)

Det finns en enorm nackdel med PPC annonser....de kostar pengar. Ibland väldigt mycket pengar.
Ibland så pass mycket att du förlorar pengar på att använda dem!

Med detta menar jag inte att man inte skall använda detta förträffliga verktyg, tvärtom.

Men OM du skall göra det så måste du verkligen förstå:

- Koverteringsfrekvens

- Maximal kostnad per Klick

- Nettovinsten (ROI)


Koverteringsfrekvensen är antalet besökare som kommer till din sida som sedan väljer att handla ifrån dig (eller vad du nu vill att dem skall göra). Detta lägger hela grunden för - Maximal kostnad per Klick och för Nettovinsten (ROI).

Maximal kostnad per Klick eller "gå jämt ut" beloppet som du maximalt har råd att betala för ett klick utan att förlora pengar. Självklart vill du betala så lite som möjligt per klick, men det finns en gräns där ett klick varken förlorar dig pengar eller tjänar dig några pengar. så gå du över detta belopp så börjar du helt enkelt gå back!

Nettovinsten (ROI) är då den summa pengar du får tillbaka efter dina insatta pengar för annonserna. Detta uttrycks ofta med beloppet som du får tillbaka på varje insatt krona. Så köpte du annonser för 5000 kr och får 10000 tillbaka så blir din ROI 2 kr för varje krona (och i detta fallet en nettovinst på 5000kr).

När du har räknat ut dessa saker så har du svaret på om Google Adwords är lönt för dig eller inte?

Lycka till!
Jonas Carlström är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat