Supermoderator
|
|
Reg.datum: Jun 2005
|
|
Supermoderator
Reg.datum: Jun 2005
|
Spirre: Diskar går inte sönder för att man drar sladden och gör maskinerna strömlösa. Att stänga av maskinerna den normala vägen är något man ibland inte vill göra eftersom man då riskerar att viss data förvanskas, vilket skall vägas mot att man förlora annan data i stället. Det är en vedertagen metodik, som visserligen diskuteras flitigt i branschen, att dra sladden.
Jag kan väl inte förklara varför disken var sönder, jag var inte med, inte du heller antar jag, och att diskarna är kopplade fel, tja, det låter ju lite amatörmässigt, men det är knappast Jordens undergång, eller hur?
Jo, jag har haft att göra med och vet därför alldeles utmärkt vad jag talar om. Jag sitter inte bara och skriker av ilska eller förakt, jag kan styrka varje sak jag klämmer ur mig...
Ibland är kunskaperna på servertknologi lite brsitfällig, det beror på att man har väldigt få beslag av just servrar i förhållande till vanliga pc. Kunskapen inom Windows är oftast strålande och på Max och *nix är det relativt få som har fullgod kompetens, men det betyder inte att man automatiskt havererar allt man kommer i kontakt med. I många fall behövs ingen *nix-kompetens för att genomföra en undersökning - det finns väldigt bra verktyg (läs hårdvara och mjukvara) för det och god kunskap om dessa gör att man inte behöver vara operativsystemsexpert för att lösa arbetsuppgiften.
Vad man generellt har dålig kunskap om är dock RAID-system av olika slag - det finns en hel del att lära där tror jag, men som sagt, bara avsaknaden av kunskap betyder inte att saker går sönder. När man gör en kriminalteknisk undersökning av en dator görs den uteslutande från en innehållsmässigt identisk kopia och kopian skapas utan att någon data förändras på undersökt hårddisk.
Irritera dig inte - andas in lugnt och stilla så blir det nog bra...