 |
Mycket flitig postare
|
|
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 665
|
|
Mycket flitig postare
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 665
|
En stor faktor är vad det är för typ av sidan som du vill värdera. Man kan inte värdera besökarna på samma sätt om det är t.ex. en portal eller en webbsida/företag som säljer adventsljusstakar på nätet. Men jag håller inte med om resonemanget att betala för att slippa besökare som inte letar efter det som finns på sidan.
Om en person söker efter t.ex. tecknad film och kommer in på en sida för adventsljusstakar kanske personen blir intresserad och köper sig en stake. En webbsida kan fungera som reklam, att försöka få någon att köpa/använda varor/tjänster. Om man gör reklam på TV finns det många som sitter och vill se programmet som blivit avbrutet, och är egentligen inte intresserade av tvättmedelsreklam. Men tanken med reklam är att marknadsföra sina varor/tjänster och sitt varumärke. Därför anser jag att alla besökare har ett värde, det gäller bara att övertyga dem att det sidan erbjuder är något för dem.
Samma gäller för sidor som erbjuder "allmänna tjänster" som t.ex. TV.nu. En person söker kanske efter Simpsons och kommer till TV.nu. Personen har kanske aldrig varit där innan och tycker det är en bra sida och återkommer sedan till sidan för att se vad som är på tv.
Sen finns det många sidor som tjänar sina pengar på bannerannonsering, då besökarantalet har en stor betydelse att få vara med i olika affiliatenätverk. Även om besökaren letar efter något annat kanske en bannerannons blir intressant och han klickar på den.
Det finns många faktorer som bestämmer en sidas värde. Här är några:
* Domännamn
* Varumärke
* Genre
* Hur markanden ser ut för den genren, hur många som kan vara intresserade att ta över sidan.
* Innehåll
* Verksamhet
* Vinst/år
* Potentiell vinst
* Hur sidan är marknadsförd
* Hur framtiden ser ut för sidan
* Besökstatistik
Men det finns mycket mer saker som bestämmer hur mycket en sida är värd, främst är det kanske personerna som är intresserade av sidan, marknaden...
|