Visa ett inlägg
Oläst 2006-08-23, 16:48 #32
Hofvet Hofvet är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2005
Hofvet Hofvet är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2005
Citat:
Originally posted by blueplaya@Aug 22 2006, 23:36
Hejsan

Varför vill så många rösta på moderaterna och inte socialdemokraterna??
Vad blir skillnaden för er om det blir moderaterna och inte socialdemokraterna som vinner??
Hej! Bra fråga!

Jag är rätt så insatt i politik och ska försöka svara på din fråga så gott jag kan och ur en så objektiv synvinkel som möjligt. Det blir naturligtvis svårt eftersom jag har en egen åsikt om politik, för att inte vara orättvis är det nog bäst om jag börjar med att säga att jag tänker rösta på moderaterna. Allt jag säger kan nog därför ses som en aning högervridet.

För att svara på frågan, ur ett historiskt perspektiv ses ofta socialdemokraterna som folkets parti som står för rättvisa i sammhället. Socialdemokraternas målsättning kan nog ses som att alla ska ha det lika oavsett om man är "lyckligt lottad" eller inte, socialdemokraterna vill att alla gemensamt ska hjälpas åt att betala för dem som tex är långtidssjukskrivna, gamla eller av någon annan anledning inte klarar av att försörja sig själva fullt ut. Genom att de som har mer pengar tar stora delar av sin inkomst och ger till de mindre lyckligt lottade skapar man jämnvikt i sammhället och minskar "klyftorna" mellan sammhällsgrupperna.

Fördelar: Många tycker att det är en jättebra ide att alla ska ha det lika i sammhället, även om man inte är en särskilt driftig person eller av någon annan anledning inte kan arbeta så mycket kan man få ett lika bra liv som de som haft tur.

Nackdelar: Mer högerinställda grupper hävdar ofta att sammhället aldrig skulle fungera om alla har det lika. Om man får lika mycket pengar om man ligger hemma och är sjuk eller tex inte tycker så mycket om att arbeta som om man kämpar dygnet runt för att tjäna pengar på ett företag eller starta ett eget företag kommer alla till slut att välja att inte arbeta. Moderaterna och andra mer högerinställda partier tycker att man måste ge människor en "morot" för att de ska vilja arbeta och driva sammhället framot.

Moderaterna däremot kan i ett historiskt perspektiv ses som motsatsen till socialdemokraterna. Moderaterna har länge haft en inställning att de som arbetar hårt bör få lön för mödan och om man inte arbetar bör man inte heller få någon belöning för det. Genom att belöna de som arbetar vill moderaterna få alla att arbeta mer och därigenom driva sammhället frammot (en person som arbetar driver sammhället frammot genom att han betalar skatt till staten, han får pengar att handla för och när han gör det stödjer han andras verksammhet, personen som mottar betalningen får i sin tur får mer pengar och betalar dem till någon annan och på så sätt kommer sammhället i "rullning"). Moderaterna tror att om man belönar dem som inte utför något arbete kommer alla sakta men säkert följa deras exempel och sammhället kommer stanna av. Under senare år är det dock allmänt känt att moderaterna har fått en mer vänstervriden inställning. Man har tex gått ihop för att sammarbeta med mittenpartierna centerpartiet, folkpartiet och krisdemokraterna och är inte alls lika positivt inställda för tex privatisering som usa's högerregering.

Fördelar: Genom att belöna de som kämpar tror många att man kommer få de flesta att kämpa hårdare och därmed får man en bättre ekonomi.

Nackdelar: Det är tyvärr omöjligt att alla ska ha det lika om man ska belöna de som kämpar hårt. Om moderaterna kommer till ledningen kommer det bli större "klyftor" i sammhället och vissa kommer ha det sämre ställt än vad de har idag.

Det här är en mycket grov beskrivning av två av partierna och många håller antagligen inte med mig så ta det inte för fakta. Jag har ju inte heller beskrivit mittenpartierna vilka många nog tycker är intressanta.
Hofvet är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat