Citat:
Originally posted by Kajsa@Aug 21 2006, 09:04
Jag reagerar väldigt mkt på att ert SEO-företag har använt sig av er för att få fler inlänkar till sig själv men att de i gengäld inte har gett er några relevanta inlänkar? Är det rätt förstått...? Det tycker jag låter mkt märkligt och väldigt oseriöst.
Och visst är det viktigt med inlänkar, men precis som Unispel säger så finns det många fler delar i en optimering. Metataggar är typ 1 % av vad man kan göra på själva hemsidan. Vi jobbar exempelvis inte med inlänkar överhuvudtaget utan snarare med länkar inom sajten i sig som kan vara lika effektivt. Det är alltid känsligt att lämna ut skapandet av inlänkar till en tredje part som ett SEO-företag. Det kräver att man aboslut litar på dem och att man har full koll på vad det är för inlänkar och hur de läggs upp. Är de dolda eller inte? Och precis som med allting gällande SEO--- fråga nr 1---- är de relevanta?? Det finns många exempel på hur oseriösa SEO-företag fått företag att råka illa ut pga oreleventa inlänkar igenom länkfarmar osv.
|
Deras kunder får dolda länksidor till varandra, men det blir uppenbart om man googlar på antingen sitt egna eller någon annan av deras kunder. Då hittar man huxflux på Google sitt egna namn på andra företag. I värsta fall kan man hamna hos en konkurrent, eller något annat företag man inte har god relation med.
Men samtidigt så länkar SEO-företaget till sig själva från alla deras kunders sidor, vilket faktiskt gör att de får enormt mer inlänkar än vad vi får.
Jag som har tillgång till en massa olika domäner etc kan ju ganska lätt skapa inlänkar till företaget, men jag försöker gärna hålla saker och ting isär. Vill inte blanda in jobbet på privata sidor, lika lite som jag vill blanda in privata sidor på jobbet
Men det är klart att man kan relativt enkelt få upp sig genom att skapa lite fejkade konton på diverse forum, och svara på relevanta trådar "Har du provat www.x.se?" så har man vips skapat en inlänk förr eller senare...
Men det tycker jag nästan är värre...