Visa ett inlägg
Oläst 2006-08-18, 13:38 #6
glennjs avatar
glennj glennj är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 238
glennj glennj är inte uppkopplad
Medlem
glennjs avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 238
Du borde ha rätten solklart på din sida om det är som du skriver.

Felet som uppstod kan man tvista om, men du har rättat till felet och returnerat det till kunden utan kostnad, och har gjort rätt enligt konstens alla regler.

Jag hade mailat/ringt kunden och ifrågasatt returen. När ha säger att han vill returnera "felaktig" vara, säger du helt enkelt att det inte är något fel på varan, och att han inte har någon returrätt av flera anledningar. Den främsta anledningen är ju att han har använt varan och på så sätt accepterat köpet. Jag hade meddelat att han kan hämta varan, eller förskottsbetala frakten det kostar för att returera väskan, och att skulden kvarstår.

Han har trots allt skickat tillbaka den till er, utan att meddela returen, som ni tydligt har i era villkor.

Sedan borde du kontrollera ditt avtal med kreditgivaren. Din kund har all rätt att bestrida ev. inkassokrav och påstå att varan varit defekt hela tiden, och då ska målet igentligen avgöras i länsrätten och frågan är hur din kreditgivare ställer sig till det. Antagligen har de någon paragraf i ert avtal som lägger hela bevisbördan på dig.

Som företagare har man inga rättigheter, lika bra att vänja sig, samt vara tacksam över de 95% av kunderna som faktiskt sköter sig.
Mycket energi har man lagt genom åren på idioter

(Förhoppningsvis skrämmer inkassokravet upp honom ordentligt så att han betalar tillslut, han verkar inte vara en bedragare som satt detta i system...)
glennj är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat