 |
Medlem
|
|
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 110
|
|
Medlem
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 110
|
Självklart har kunden rätt att reklamera en trasig produkt.
Konsumentköplages säger då:
När en vara är behäftad med fel har säljaren, innan andra köprättsliga påföljder kan göras gällande, rätt att på egen bekostnad avhjälpa felet (27 § konsumentköplagen)
I mitt fall handlar det egentligen om ett handhavandefel från kund, men jag har ändå åtgärdat (lagat) felet, samt returnerat varan utan att det kostat kund någonting. Jag stod således för både reparation samt returfrakt.
Fakturan ligger hos en stor kreditgivare. Kunden har därifrån fått en påminnelse den 11:e augusti ( det var då det blev bråttom att skicka varan tillbaka till oss) och vad jag kan se så går det till inkasso nästa vecka.
Jag har redan fått betalt för varan från kreditgivaren, men man tycker ändå att man inte har fullständig koll på vad som gäller.
Någon rim och reson bör det ändå vara tycker jag, annars kan man ju "låna" saker till höger och vänster utan någon kostnad. Det sunda förnuftet säger att jag har rätt, men nu har jag en solkig vara här på kontoret som jag ej vet vad jag skall göra med.
|