Det saknas fortfarande viss information för att kunna avge ett svar som inte skulle bli spekulation. Det enda jag kan utläsa av det brevet är att om det stämmer i sin helhet så har den ursprungliga Proinet-ägaren ganska stora möjligheter att vinna i en domstolsförhandling och bli tilldömd skadestånd på flera punkter. Detta med reservation för att det kan ha förekommit muntliga avtal mellan parterna (inget sådant redovisas i brevet).
Det går som sagt inte att ge ett vettigt svar i denna komplexa och tydligen infekterade fråga men du ska få en kvalificerad gissning:
Om inget muntligt eller skriftligt avtal finns mellan förra ägaren och det nya företaget så är kunderna inte alls nya Proinets kunder om de inte självmant tecknar ett nytt avtal med nya Proinet.
Exempel: Webbhotell A skickar ett brev till alla kunder hos Webbhotell B och säger "ni får bättre service hos oss och om ni inte svarar inom två veckor kommer ni att automatiskt bli kunder hos oss".
Inte juridiskt hållbart och troligtvis straffbart.