Visa ett inlägg
Oläst 2006-08-15, 14:42 #8
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
Jag tror jag har sett nån liten snutt av den där skiten också (ser rätt mkt sånt i "tjänsten" tyvärr). Det finns ju ett antal svenska länksidor som lever på att länka till sånt där... blandat med porr, stripvideos på småungar med cams.

Filtrera bort.. mja? Det handlar väl mer om att man blir lite luttrad, själv har jag en stor respekt för att klicka på okända länkar på webbplatser jag inte är bekant med. Det finns tex ett halvstora svenska länksidor jag inte nämner här som ofta har en hel del riktigt äckliga grejer på sig. Vissa av dem märker ut det som stötande/äckligt - men likförbannat så länkar de till det.

Som ett litet exempel på den "trust" som en webbägare får;
För ett par år sen så postade Roger på buzz (buzz.bazooka.se) en länk till en fakad SJ-automat med inflikad goatse.cx-bild, själva bilden syntes knappt och var en mycket liten del av hela bilden. Nu tycker man ju nästan att "alla" som surfar runt på lite suspekta sidor borde nån gång ha sett goatse.cx-bilden, det är ju snudd på en internetklassiker. Meeen, det var fullständigt uppror i stackars Rogers kommentarer på grund av att hans besökare förväntade sig att slippa dylikt innehåll på Buzz.

Det finns en moralisk poäng i det, som webmastrar har vi ett ansvar mot våra besökare; att inte posta länkar/material som kan vara stötande för den tilltänkta målgruppen. Vi får ett ansvar att inte lura besökarna till att titta på saker de inte vill se (det märker jag ibland på min sida också, ibland går jag över gränsen då jag lite ofrivilligt egentligen håller mig till en "snällare" nivå än vad jag personligen tycker är som roligast).

Sen så måste man ju som användare ta ansvar själv och inte klicka på allting som dyker upp i mail, icq och så vidare för att slippa se skiten.

Du har inte berättat hur du fick länken andla, men jag kan väl rekommendera att du säger åt personen som gav den till dig att du inte uppskattar detta. Om det var en länk du klickade på på en webbsida, så, ja. Då kan du ju aktivt ta avstånd från den webbsidan genom att inte längra besöka den. Ang. ångesten över att ha sett den så går det ju över efter ett tag. I alla fall för mig. Ät en glass i solen eller nåt.
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat