Visa ett inlägg
Oläst 2006-08-13, 23:38 #11
Kaffe Kaffe är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2003
Kaffe Kaffe är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2003
Citat:
Originally posted by Fredrik@Aug 13 2006, 22:52
Sidan skall ses på i webbläsare, inte i notepad
En vanlig missuppfattning, att webbläsare är de enda User Agents som cirkulerar på webben. Ett exempel på en User Agent som faktiskt bryr sig om koden är Botar (från sökmotorer).

Ta den här delen av ditt sidhuvud t ex.
Kod:
<center>
<table width="813" cellpadding="0" cellspacing="0" style="height:100%;" border="0">
	<tr>
 <td valign="top" height="260"><script type="text/javascript" src="flashobject1_sve.js"></script></td>
	</tr>
Vilket inte ger någonting till en User Agent som inte stödjer Javascript (som en sökmotor).

Hade du använt en lösning i stil med: http://blog.deconcept.com/swfobject/ hade du istället kunna använda följande:
Kod:
<div id="header">
 <h1>Tourservice</h1>
</div>
Vilket Google också kommer snappa upp och läsa rakt av som Tourservice. Du kan också förlänga med:
Kod:
<div id="header">
 <h1>Tourservice</h1>
 <ul id="navigation">
 <li><a href="#">Start</a></li>
 <li><a href="#">Etc Etc</a></li>
 </ul>
</div>
Så har du även en navigation av den tveksamma händelsen att Javascript skulle bryta (W3Schools uppmätte i Januari 2006 att 10% av deras besökare hade Javascript avstängt) så har du en navigering i a f.

Hoppas jag inte gjorde mig övertydlig nu, jag är medveten om att många inte prioriterar kod (och att jag prioriterar den för mycket) av den enkla anledning att "det fungerar ändå". Jag har länge förespråkat vikten av en rigidare tolk av HTML, detta finns faktiskt redan i o f, för XHTML. Problemet där att många har omedvetet kringgått denna genom att serva upp XHTML dokument som HTML i a f.

Hur som helst, nu börjar jag gå lite väl mycket OT. Kom inte valsandes med ursäkter framför mig igen bara :angry:
Kaffe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat