Ämne: Ordervärde
Visa ett inlägg
Oläst 2006-08-13, 22:29 #9
Matss avatar
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: May 2003
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
Matss avatar

Reg.datum: May 2003
Citat:
Originally posted by Aidex@Aug 13 2006, 22:24
Jo. Jag förstod att det var beloppet exkl frakt du räknade på . Hade inte varit särskilt relevant statistik annars.
Det jag menar är att en högre fraktkostnad är acceptabel för den som handlar mycket. Köper jag film för 4000kr så spelar det inte så stor roll om frakten blir 89kr istället för 49kr. Procentuellt blir fraktkostnaden väldigt låg i vilket fall. Jag kanske ogärna lämnar ut mitt kortnummer på internet och väljer därför postförskott som betalningsmetod. Köper jag däremot ett paket kondomer för 79kr så blir 89kr i frakt ganska saftigt. Jag väljer därför en betalningsmetod med lägre avgifter/frakt.
Kontentan blir i alla fall att ju högre fraktavgift, desto högre genomsnittligt ordervärde får du (även om du räknar exkl frakt på ordersumman). Sedan sjunker naturligtvis omsättningen, eftersom du förlorar en del små köp samt priskänsliga kunder.
Egentligen är det alltså helt ologiskt att fakturaköpen är lägre än köpen med kreditkort. Så det skulle faktiskt vara väldigt intressant att få en riktigt bra förklaring till det Jag vet bara att i stort sett alla butiker på nätet upplever samma fenomen.

Det har du nog helt rätt i, kloka ord.
// Mats
Mats är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat