|
Klarade millennium-buggen
|
|
Reg.datum: Jul 2005
|
|
Klarade millennium-buggen
Reg.datum: Jul 2005
|
En del av förklaringen tror jag är olika fraktkostnader. Kunden betalar mer när han/hon beställer mot postförskott i din shop Mats. Ju högre fraktkostnad du har, desto högre genomsnittligt ordervärde kommer du att få. Ju mer kunden handlar för, desto lägre bli fraktkostnaden i procent av det totala ordervärdet.
Så beställningar från utlandet eller mot postförskott kommer alltid att vara större, eftersom fraktkostnaden är högre.
Undantaget är som sagt fakturaköp, som av någon anledning alltid har ett lägre genomsnittligt ordervärde. Jag tror det beror på att personer som väljer att betala mot faktura i regeln har dåligt med pengar i plånboken. Har man dåligt med pengar och välordnad ekonomi (du får enbart kredit om du saknar betalningsanmärkningar), så är du förståndig nog att inte handla för större belopp. Titta på dina fakturabeställningar som _inte_ blivit godkända. Jag kan svära på att de är på betydligt högre belopp.
Jag kan tyvärr inte plocka fram någon exakt statistik för min shop. Men i regel är beställningar mot faktura på betydligt lägre belopp än övriga. När jag hade kortbetalningar i min shop var de på ungefär samma nivå som postförskotten. Orsaken var att jag tog lika mycket betalt i frakt oavsett betalningsmetod.
|